تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

۲۳ مطلب در بهمن ۱۳۹۴ ثبت شده است


شنبه 13 فوریه 2016 برابر با 24 بهمن 1394، کنفرانسی علمی با موضوع "صحیفه سجادیه" در محل مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار شد.


در این کنفرانس یک روزه که در دو بخش عربی و انگلیسی برپا می شد، سخنرانان مقالاتی پیرامون اهمیت تاریخی، دینی و معنوی صحیفه سجادیه حضرت امام زین العابدین (ع) ارائه کردند.



سخنران اول این برنامه حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالمنعم الحسن، مشاور و حقوق دان از کشور سودان بود که در بخش عربی این کنفرانس سخنان خود را با اشاره به حدیث ثقلین آغاز کرده و توضیح داد که از این حدیث جایگاه رفیع اهل بیت و اهمیت مطالبی که به ما آموخته اند آشکار می شود.


وی به اهمیت نقش امام سجاد(ع) به ویژه پس از حادثه کربلا اشاره کرده و گفت: آن امام در زمانه بسیار دشواری به امامت رسید که راه انحرافی بنی امیه به حضیض خود رسیده بود. پس از واقعه کربلا جهان اسلام شاهد قیام های مختلفی بود؛ مانند خروج عبدالله زبیر و قیام مختار و امثال آن. امام سجاد(ع) در این دوره به امامت رسید و غیر از اینکه وارث ائمه قبل از خود بود وارث شهدای کربلا نیز محسوب می شد.


وی گفت: ائمه(ع) در هر دوره ای هر کدام از زاویه خاصی با مردم زمان خود رفتار می کردند و امام سجاد ضمن اینکه باید واقعه عاشورا را ضبط می کرد، از طریق ادعیه صحیفه سجادیه معرفت حق تعالی را نیز به مردم آموزش داد. 


به گفته این سخنران امام سجاد(ع) به مردم نشان داد که هدف از تمام خلقت عبادت خداست و شرط درک و معرفت خدا، معرفت به نفس و معرفت به سایر خلق است. وی توضیح داد که امام دعا را به عنوان روشی از مبارزه انتخاب کرد و همانطور که گفته شده، دعا سلاح انبیاء است و امام نیز از دعا به عنوان سلاح استفاده کرد. به گفته وی امام در دعاهای صحیفه اول از همه درباره عظمت خدا سخن می گوید و بعد به انسان در مورد مسوولیت او در برابر خالق و مخلقوق تذکر می دهد. به گفته وی معرفت خدا فقط درک صرف نیست، بلکه فهم و عمل به مسوولیت ها را نیز شامل می شود. 


حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالمنعم الحسن به عنوان مثال دعای امام برای مرزداران اسلام را به عنوان دعایی در زمینه مسوولیت اجتماعی مورد اشاره قرار داد و در خاتمه گفت که همه دعاهای صحیفه جنبه آموزشی در زمینه های خانوادگی و اجتماعی و معنوی دارند. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ بهمن ۹۴ ، ۱۵:۵۱
عباس جعفری (فراهانی)


 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله "محسن اراکی" دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی سخنانی در همایش "انقلاب و روحانیت" که به مناسبت دهه مبارک فجر در سالن اجتماعات حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مهم ترین محورهای اندیشه امام خمینی(ره) که در آثار وی بر آن تأکید شده، این است که اسلام چیزی جز حکومت و سیاست نیست و همه احکام اسلامی اعم از عبادات، معاملات، حدود، اخلاقیات و ... از قوانین این حکومت هستند. 

وی افزود: این نگاه امام راحل به اسلام، نگاه بنیادین است و فرق اساسی بین اسلامی که انقلاب اسلامی معرفی می‌کند با اسلام های تحریف و تزویر شده و مورد نفوذ قرار گرفته در همین نکته است. 
  
دبیرکل مجمع جهانی تقریب با طرح سوال اسلام چیست؟ خاطرنشان کرد: بسیاری معتقدند که دین اسلام مجموعه ای از عبادات است که فقط انسان را به بهشت می‌برد، دین هیچ نقشی در زندگی بشریت ندارد و انسان در این دنیا هر سیاستی را اجرا کند و یا زیر چتر هر مکتبی برود اشکالی ندارد فقط باید نماز بخواند و روزه بگیرد اما آنچه امام راحل مطرح کردند و از ضروریات دین اسلام که تمام آیات و روایات نیز بر آن تأکید دارند این است که اسلام آمده تا زندگی انسانها را مدیریت کند. 

آیت الله اراکی با بیان اینکه مدیران این زندگی نیز کسانی هستند که عالمان و عاملان به این دین هستند، اظهار داشت: مقوله اینکه اسلام برای مدیریت آمده و همچنین مدیریت این زندگی بر عهده عالمان به این دین و عاملان آن است از هم جدا شدنی نیستند و رابطه مستحکمی بین آنها وجود دارد، لذا اینجاست که مسئله ولایت فقیه به خوبی ادراک می شود. 

وی با بیان اینکه موضوع ولایت فقیه از بیّنات دینی است، افزود: ولایت فقیه مسئله‌ای نیست که امام راحل آن‌را ابداع کرده باشد؛ بلکه از بدیهیات دین اسلام است که حتی فقهای غیر شیعه نیز به این مسئله اعتقاد دارند. 

آیت الله اراکی گفت: میان فقهای اهل سنت و تشیع پیرامون اینکه آن کسی که شایستگی مدیریت جامعه اسلامی را دارد باید فقاهت داشته باشد، عادل باشد و به اسلام عمل کند اختلافی وجود ندارد. اگر به منابع اهل سنت مراجعه کنیم می بینیم که آنها نیز همین شرایط را برای رهبر جامعه اسلامی قائل هستند. 

وی افزود: پیرامون اینکه شایستگی حکومت بر جامعه اسلامی از آن چه کسی باشد بین شیعیان و اهل سنت اختلاف نیست؛ بنابراین ویژگی فقیه بودن و امانت‌دار بودن رهبری جامعه اسلامی یک اصل مشترک است. 

آیت الله اراکی با بیان اینکه دین اسلام دین عدل است، اظهار داشت: مأموریت رسول اکرم (ص) اقامه عدل در جامعه بشر است و اقامه عدل یعنی اقامه قانون. 

وی افزود: اختلاف ما با مکتب‌های غیر الهی در این نیست که عدل اقامه نشود بلکه اختلاف ما با سایر مکاتب در دو چیز است اول اینکه عدل چیست و دوم اینکه برای اجرای عدل از چه سیستم حکومتی باید پیروی کرد. 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب گفت: بر اساس دین اسلام، عدل آن چیزی است که خداوند بدان دستور می دهد یعنی منبع، مرکز و خاستگاه عدل در جهان هستی وجود مقدس خدای متعال است؛ زیرا او ذاتا عدل است. 

 وی افزود: بنابراین کسی که خدا را می پذیرد نمی‌تواند به این اصل مهم ایمان نداشته باشد. در مکاتب همه انبیاء و در وجود همه انسان‌هایی که به خدا ایمان دارند این یک اصل پذیرفته شده است که اولا خدا عدل است و دوم اینکه کسانی که برای اجرای عدل فرستاده شده اند همان انبیاء الهی هستند. 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: پیامبران الهی هم پیام‌آور عدل و هم اینکه عدل شناس بودند، بنابراین پیامبران امانت‌دار عدل الهی چه در مرحله ارائه و چه در مرحله تبیین و چه در مرحله اجرای آن هستند. 

وی افزود: فقیه عادل کسی است که هم در فهم عدل الهی امانت دار است و هم اینکه در تعلیم، تبیین و اجرای این عدل نیز امین است. 

*****************

به مناسبت اعلام نامزدی مجلس خبرگان رهبری از استان مرکزی

مسئله ولایت فقیه از بدیهیات دین اسلام است/هویت انقلاب اسلامی هویت نفی طاغوت است

دانلود

http://www.mizanonline.ir/fa/news/133290


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ بهمن ۹۴ ، ۱۵:۵۵
عباس جعفری (فراهانی)


به مناسبت پنجم جمادی الاُولی، سال روز ولادت عقیله بنی هاشم؛ اُسوه صبر و مقاومت

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی

اشاره

بحث و بررسی در زندگانی الگوهای کامل و شایسته ـ به ویژه بانوان پاک دامنِ آسمانی که از خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) سر برآورده اند ـ برای هر انسانِ شیفته حق و عدالت و تعالی، مفید و درس آموز هست. یکی از بانوانِ نمونه حضرت زینب کبری(س)، دختر مولی الموحّدین، حضرت امام علیّ بن ابی طالب(ع) می باشد که مطالعه و مرور مراحل مختلف زندگی آن بزرگوار از ولادت تا رحلت، برای همه مردم به ویژه بانوان و دختران مسلمان و غیر مسلمان، آموزنده و عبرت آموز می باشد.

اگر حرکت و اقدام حضرت زینب نمی بود، حادثه‌ی عاشورا در تاریخ نمی‌ماند

آن حضرت، الگویی از تعالی معنوی و کمالات نفسانی در جنبه های علمی، اخلاقی، تربیتی بودند که نتیجه ی آن در علم و تقوی و معاشرت و بردباری و صبر و حماسه و محبت و عشق و دل دادگی و احساس مسئولیت بروز کرده بود. در این نوشتار کوتاه، ضمن عرض تبریک و تهنیت، مروری به برخی از مراحل زندگانی، سیره و رفتار آن عقیله  بنی هاشم و اسوه صبر و مقاومت خواهیم انداخت تا چه در نظر آید و چه مقبول افتد.

1. ولادت نور

حضرت زینب(س) بنا به قول مشهور در پنجم جمادی الاُولی سال ششم هجری در مدینه منوّره متولد شد. پیامبر اکرم(ص) نامش را زینب(به معنای درخت خوش بوی نیکو منظره ای که از بوی خوش آن افراد شاد می شوند) گذاشت. (1) کنیه اش امّ عبدالله، امّ کلثوم، امّ العزائم، امّ هاشم، امّ المصائب، و لقبش را عالمة، عقیلة بنی هاشم، صدّیقه کبری، نائبة الزهراء و بطلة کربلا گفته اند. (2)

2. در سوگ جدّ بزرگوار و مادر عزیزش

حضرت زینب(س) پنج سال داشت که جد بزرگوارش، رسول اکرم(ص) به ملکوت اعلی پیوست. او شاهد غم و اندوه مادرش، حضرت فاطمه زهرا(س) بود که در فراغ پدر ارجمندش، گریه می کرد و می ســوخت. زمانی نگذشت که مـــادر عزیزش، دردانه  عصمت و طهارت، کوثر نبوی(ص) در اثر سختی ها و فشارهای روحی و جسمانی مانند هجوم به خانه  امام علیّ(ع) و شکستن حرمت اهل بیت(ع)، غصب فدک و از دست دادن حقوقش، بی حرمتی به عصمت نبوی(ص)، در بستر بیماری افتاد و پس از 75 روز( به روایتی) و 95 روز( به روایتی دیگر) به شهادت رسید. (3)

3. ازدواج و مسئولیت پذیری

حضرت زینب(س) در سن 13 سالگی پس از خواستگاری عبدالله بن جعفر بن ابی طالب، به ازدواج او در آمد.(4) و صاحب 4 فرزند، به نام های جعفر، عون، محمّد و امّ کلثوم شد. و بعضی فرزندی به نام عباس را به او نسبت داده اند. (5) مورخان نوشته اند: محمد و عون در سن 10 و 8 سالگی در کربلا در رکاب دایی عزیزشان حضرت سیّد الشهداء(ع) به فیض شهادت رسیدند. (6)

4. فضایل و کمالات انسانی

الف) علم و دانش

از حضرت امام سجاد(ع) نقل شده که خطاب به ایشان فرمود:« أنتِ بحمدالله عالمة غیرمعلّمة فَهِِمة» یعنی؛ ای عمه جان، شما دانشمندی هستی که از کسی نیاموخته ای و دانا و فهمیده ای هستی که از کسی یاد نگرفته ای!. به راستی چنین است، خانمی که از پدری همانند امام علیّ بن ابی طالب(ع) وارث علم پیامبر(ص)، و مادری همانند فاطمه ی زهرا(س)، کوثر پیامبر(ص)، متولد شده باشد و در دامان آن بزرگواران رشد و نُموّ یافته، باید چنین باشد. خصوصیت و ویژگی مرتبطین با اهل بیت(ع) چنین هستند.

حضرت زینب(س) در مسجد کوفه، مجلس درس تفسیر قرآن و احکام برقرارکرده بود و گاهی مردان نیز در جلسات ایشان شرکت می کردند. گفته می شود، عبدالله بن عباس هم از آن کسان بوده است. چنان که او نقل می کند: «بانوی خردمند ما حضرت زینب بنت علیّ(ع) چنین روایت می کند». (7)

امام حسین(ع) به خواهرش دستور داد تا احکام دینی را از طرف امام سجّاد(ع) برای بستگانش تبیین کند، او از طرف حضرت زین العابدین(ع) نیابت خاصه داشت تا احکام دینی و شرعی را برای مردم بیان کند و خانه ی آن علویه ی مکرّمه، همواره محل رفت و آمد و مراجعه مردم بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ بهمن ۹۴ ، ۱۵:۲۸
عباس جعفری (فراهانی)

آیت الله هاشمی رفسنجانی در فیلم انتخاباتی خود:

این انتخابات بسیار سرنوشت ساز است؛ همه بیایند / نظرات من همان هایی است که جمهوری اسلامی برای آن شکل گرفت / بگذارید مردم هر که را تشخیص دادند، رأی‌شان را بدهند / در سال های اخیر دو بعد اسلامیت و جمهوریت تضعیف شده است


من در مصاحبه‌ها همیشه گفته ام که ما تاکنون بهتر و مناسب‌تر از آیت‌الله خامنه‌ای کسی را در فقهای موجود نمی‌بینیم که بتواند کشور را اداره کند.

این انتخابات بسیار سرنوشت ساز است؛ همه بیایند / بگذارید مردم هر که را تشخیص دادند، رأی‌شان را بدهند / در سال های اخیر دو بعد اسلامیت و جمهوریت تضعیف شده است

فیلم تبلیغاتی آیت الله هاشمی رفسنجانی از شبکه تهران پخش شد.

به گزارش «انتخاب»، متن کامل سخنان آیت الله هاشمی در این فیلم که از صدا و سیما پخش شد در زیر می آید:

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله والسلام علی رسول الله و آله

بنده برای بیان نظراتم در این برنامه صدا و سیما شرکت کردم که مردم عزیزمان وقتی که بخواهند رأی بدهند، به افکار و نظرات من توجه داشته باشند. نظرات من همان نظرهایی است که جمهوری اسلامی برای آن شکل گرفت. جمهوری اسلامی هم حقیقتاً از زبان مردم مطرح شد و بعد همه پذیرفتند و گفتند: «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» این شعار مردم در خیابان‌ها و سراسر کشور بود که حرفی درست و واقعی بود.

بنا شد که جمهوری اسلامی داشته باشیم و خواست مردم و رهبر آن زمان، حضرت امام(ره) به عنوان هدف اصلی این بوده که جمهوری اسلامی به وجود آید و آزادی و استقلال هم از شرایط تحقق این هدف است. با این شرایط، بعد از پیروزی انقلاب کارها آغاز شد تا جمهوری اسلامی رسمیت پیدا کند. برخلاف همه انقلاب های دنیا و برای اولین بار رهبر انقلاب ایران، امام خمینی(ره) دستور دادند که رفراندوم شود و نظر مردم را به طور رسمی بگیریم که با رفراندوم هم معلوم شد نزدیک به 99 درصد مردم همین هدف را قبول دارند و نظام شکل گرفت. 

مراحل بعدی در جریان کارها کم‌کم پیش آمد و بر این اساس ما آنچه را که مردم خواستند و رهبرشان، امام(ره) خواستند، شکل دادیم که همه مردم ما هنوز در انتظار تکوین آن هستند و آن جمهوری اسلامی است. جمهوری اسلامی دو مقوّم دارد که یکی جمهوریت و دیگری اسلامیت است. جمهوریت با رأی مردم شکل می‌گیرد که همین انتخابات‌هاست که ما برگزار می‌کنیم. 

اسلامیت آن جایی است که جمهوری اسلامی باید در آن چارچوب عمل کند که چیزهای زیادی را باید مراعات کنیم و مهم ترینش در اینجا مسئله ولایت فقیه است که مجلس خبرگان متکفّل این بخش است. راه کارهای ما در انتخابات‌ است و بهتر از انتخابات تبلوری برای اراده و خواست مردم نداریم و جالب است و می‌بینید که همه امور کشور ما به انتخاب‌ها برمی‌گردد. انتخاب رهبری به دلیل خیلی تخصصی بودن مسئله و تشخیص شرایط رهبری به صورت دو مرحله‌ای شده است. بعد انتخابات مجلس‌هاست که نمایندگان مردم برای قانون گذاری و نظارت و کارهای دیگر می‌آیند. انتخابات رئیس جمهور است که از بین رئیس جمهوری منتخب مردم و مجلس منتخب مردم و تأیید رهبری که باز منتخب مردم هستند، دولت شکل می‌گیرد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ بهمن ۹۴ ، ۰۹:۱۴
عباس جعفری (فراهانی)


راهپیمایی میلیونی ملت ایران در سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب پنج شنبه 22 بهمن 1394 به طور همزمان در سراسر کشور و با حضور چشم گیر مردم آغاز شد. همزمان با مردم سراسر کشور، مردم خداجوی تهران نیز از ساعت 9 صبح راهپیمایی با شکوه خود از مسیرهای ده‌گانه به سمت میدان آزادی را آغاز کردند. این راهپیمایی در تهران از مسیرهای 10 گانه آغاز شده و راهپیمایان به سمت میدان آزادی حرکت کردند و همه یک صدا شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را فریاد می زنند.

راهپیمایی 22 بهمن  - 3

راهپیمایی میلیونی ملت ایران در سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب


http://www.taghribnews.com/vglhmzniq23niku..f22tdtyz.html

http://www.taghribnews.com/vglg3q9xnak9xtv..paar4r1q.html

http://www.taghribnews.com/vglai6nuo49nuy,..544k1kh6.html

http://www.tasnimnews.com/fa/media/1394/11/22/998395

http://hawzahnews.com/detail/Photo/372138#ad-image-41


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ بهمن ۹۴ ، ۰۸:۵۸
عباس جعفری (فراهانی)

در اطلاعیه شماره ۶ ستاد انتخابات کشور: 
انتشار اسامی نامزدهای انتخابات سراسری مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 6 اعلام کرد:
در اجرایی ماده 17 آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری اسامی و مشخصات نامزدهای انتخابات سراسری پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که طبق نظریه شورای نگهبان واجد شرایط قانونی می باشند اعلام شد.


برای مشاهده اسامی و مشخصات نامزدها به این آدرس (ستاد انتخابات کشور) مراجعه کنید.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ بهمن ۹۴ ، ۰۸:۵۰
عباس جعفری (فراهانی)

انقلاب اسلامی، زمینه ساز قیام جهانی مهدی «علیه السلام»

... احادیث فراوانی در کتب حدیث و تفسیر از زبان گهربار پیامبر گرامی «صلی الله علیه و آله» و ائمه معصومین «علیهم السلام» نقل شده است که حقایق و واقعیت های زیادی را به اثبات می رساند مانند اینکه ایرانیان وفادارترین امّت ها به اسلام می باشند و یا اینکه ایرانیان بیشترین بهره را از اسلام دارند.

بیست و دوم بهمن، عید حقیقی برای ملت ماست

در حدیثی نقل شده که فرمود: «ضربتموهم علی تنزیله و لاتنقضی الدنیا حتی یضربوکم علی تأویله».[7] یعنی؛ دنیا به پایان نمی رسد تا روزی که ایرانیان با شما اعراب بر اساس تأویل قرآن جنگ می کنند چنانچه شما ابتدا بر اساس تنزیل قرآن(اسلام آوردن ایرانیان) با آن ها جنگ کردید.

همچنین پیامبر گرامی «صلی الله علیه وآله» فرمود: «یخرج ناسٌ من المشرق فیُوطّون للمهدی سلطانه». [8] یعنی؛ در آخر الزمان، گروهی از مشرق زمین قیام می کنند و زمینه را برای انقلاب جهانی مهدی «علیه السلام» فراهم می آورند.

در روایتی آمده که امام محمد باقر «علیه السلام» می فرماید: «کأنّی بقوم قد خرجوا بالمشرق یطلبون الحق فلایُعطونه ثم یطلبونه فلایُعطونه فاذا رأوا ذلک وضعوا سیوفهم علی عواتقهم فیعطون ما سألوا فلایقبلونه حتی یقوموا و لایدفعونها الاّ الی صاحبکم ...». [9] یعنی؛ گویا می بینم که مردمی در مشرق زمین قیام کرده اند حق را طلب می کنند ولی به آنها نمی دهد پس از آن دوباره حق را می خواهند، باز امتناع می ورزند، ولی این دفعه مردم شمشیرهای خود را- کنایه از سلاح و اسلحه- برشانه ها می نهند و بالأخره، حکومت تسلیم خواسته های آنان می شوند- ولی این بار نمی پذیرند (تا رژیم فاسد را ساقط می نمایند) و این حکومت خود را رها نمی کنند تا تحویل صاحب شما[حضرت مهدی علیه السلام] می دهند ... . ان شاء الله تعالی.

ارجاعات:

[7] [8] [9] محمدی ری شهری، تداوم انقلاب اسلامی ایران تا انقلاب جهانی مهدی «علیه السلام» ص ۲۵.

لینک اصلی

http://www.hawzah.net/fa/Article/View/94516/%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D8%AC%D8%B1-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%A7-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D9%86%D9%87%D9%85-%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%B9-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%88%D9%84


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ بهمن ۹۴ ، ۱۴:۳۷
عباس جعفری (فراهانی)

اشاره

چاپ کتاب‌های پیشوایان سلفیه و وهّابیت مانند ابن‌تیمیه، ابن‌قیّم، محمدبن عبدالوهّاب و خاندان او و صدها کتاب (1) و مجله دیگر در عربستان و خارج از آن، بر ضد تشیّع اثنا عشری، انقلاب اسلامی، رهبری و مردم ایران با به کارگیری جدیدترین فناوری تبلیغاتی و همچنین تربیت مبلّغان وهّابی و تأمین هزینه‌های مالی آن‌ها، ساختن مساجد متعدّد در سراسر جهان، کمک‌های بلاعوض و سرمایه‌گذاری‌های کلان در راه گسترش اسلام سعودی، گوشه‌ای از فعالیت‌های حاکمان وهابی به شمار می‌آید. خاندان آل‌سعود، که بیش از چهار هزار نفر هستند، عمده مشاغل و پست‌های کلیدی را در سراسر کشور پهناور عربستان در دست دارند. مذهب رسمی عربستان، سنّی حنبلی است که بر اساس تعالیم محمدبن عبدالوهّاب اداره می‌شود و اقلیّتی (15 درصد) در منطقه شرقی، قطیف، احساء، دمام و ظهران شیعه هستند. خاندان محمدبن عبدالوهّاب که به «آل‌الشیخ» معروف شده‌اند، پست‌های مهم افتا، ارشاد، تبلیغات، آموزش مذهب وهّابیت و مانند آن را در دست دارند. این مقاله به ساختار مذهبی، فرهنگی و سیاسی عربستان سعودی و عملکرد آن در دوره‌های اخیر، پس از تأسیس کشور و استقرار قدرت وهّابیان می‌پردازد.

پس از آغاز و استمرار دعوت وهّابیان و استقرار حاکمیت آل‌سعود، بیش‌تر سرزمین‌های مردم مسلمان جزیرة العرب مانند شهرهای مکه، مدینه، طائف، دمام، نجران، بریدة، الکبار، هفوف، جدّه، تبوک، ریاض (نجد)، قطیف، الأحساء و مناطق دیگر به تصرف و اشغال حاکمان سعودی در آمد و با اجبار، آیین وهّابیان رسمیت یافت، ولی تعدادی از مسلمانان مناطق شرقی مانند قطیف، احساء، عسیر و نجران، که پیش‌تر شیعه اثنا عشری بودند، تسلیم نشدند و هنوز هم مراسم دینی و مذهبی را طبق اعتقاد خود برگزار می‌کنند.

وهّابیان نسبت به آیین‌ها و شعایر مذهبی بسیار سخت گیرند و با تعمیر و ساختن قبور پیامبران، زیارت قبور اموات، توسّل به اولیای الهی، نذر برای مردگان، طلب شفاعت و بزرگداشت آن ها، به طور جدّی، برخورد می‌کنند!

همه کتاب‌ها، مجلات و سخنان خطبا در مساجد، به ویژه مسجدالحرام و مسجدالنبی (ص)، که چاپ، منتشر و ایراد می‌شود، درباره مباحث توحید و شرک، بدعت و نهی مردم در استفاده از دعا و توسّل و شفاعت است. 

اینک شرح مهم‌ترین مراکز و دستگاه‌های فرهنگی تبلیغاتی وهّابیان:

تبلیغ وهّابی‌گری در داخل عربستان

الف) وزارت حج و اوقاف و ارشاد و شؤون اسلامی

به دلیل اهمیتی که مسأله حج در بین مسلمانان جهان دارد و همه ساله میلیون‌ها زن و مرد مسلمانِ عاشق حضور در مراسم عبادی ـ سیاسی حج بیت الله الحرام و زیارت قبر مقدّس پیامبرگرامی (ص) و صحابه ایشان و بازدید از مکان‌های تاریخی، عازم عربستان می‌شوند، حاکمان سعودی وزارت‌خانه مستقلی به نام «حج» تشکیل داده‌اند که وظیفه اساسی آن، رسیدگی به مسائل حج و حجّاج است. همة علما و دانشمندان وهّابی، باید آمادگی کامل برای برگزاری مراسم را داشته باشند و احکام و پرسش‌های شرعی حاجیان را طبق مذهب وهّابیت پاسخ گویند.

اداره حرمین شریفین (مکّه و مدینه) از وظایف عمده وزارت حج و شؤونات اسلامی است. این وزارت خانه به طور منظّم، کتاب‌ها و مجلاتی را برای معرفی مکان‌های تاریخی و اعمال مذهبی مسلمانان طبق مذهب وهّابیت چاپ و منتشر می‌کند. (2)

گفتنی است مؤسسات و نهادهای متعددی مانند «مجلس شورای الدعوه والارشاد»، «المجلس الاعلی و الشؤون الاسلامیة»، «ریاسة شؤون الحرم المکّی والحرم المدنی»، «دور الحج فی نشرة الدعوة»، «هیئة الأمر بالمعروف و النهی عن المنکر»، «الرسالة العالیة لادارة الهجرة العلمیة والاِفتا»، «الجماعة الخیریة لتحفیظ القرآن الکریم» و «هیئة کبار العلماء» زیرنظر وزارت حج فعالیت می‌کنند که هر یک به سهم خود با برپایی جلسات، سخنرانی‌ها در داخل و خارج، تألیف کتب و چاپ نشریات و توزیع و اهدای آنان، به‌ ویژه در ایام حج (ماه‌های ذی‌القعده و ذی‌الحجه)، به وظایف خویش عمل می‌کند.

ادامه در لینک اصلی

http://puya.nashriyat.ir/node/605

سائر لینک ها:

http://www.ghatreh.com/news/nn18418685

http://www.magiran.com/magtoc.asp?mgID=5459&Number=7

http://www.ensani.ir/fa/content/186733/default.aspx

***************************************************************************

http://www.faraghlit.com/%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%82%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D8%B0%DB%8C%E2%80%8C%D9%86%D9%81%D9%88%D8%B0-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%82%D8%B3%DB%8C%D9%85-%D9%82%D8%AF/


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ بهمن ۹۴ ، ۱۶:۱۰
عباس جعفری (فراهانی)


http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=29210

آدرس جدید سایت مقام معظم رهبری(دام ظله)

http://www.leader.ir/fa


۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ بهمن ۹۴ ، ۱۰:۲۲
عباس جعفری (فراهانی)
۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ بهمن ۹۴ ، ۱۰:۰۵
عباس جعفری (فراهانی)