به مناسبت هشتم ربیع
الثانی، سال روز ولادت نورانی امام حسن عسکری(ع)
حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی

اشاره
حضرت امام حسن بن علیّ
العسکری(ع)، ملقّب به «هادی»،«زکیّ» و«عسکری» در هشتم ربیع الثانی سال ۲۳۲ هجری قمری در «مدینه منوّره» از مادری پاک دامن
به نام «حُدیث، حدیثه» یا «سوسن» چشم به جهان گشود. (۱)
امام یازدهم شیعیان، در
خاندان نبوّت و امامت و به دست پدر بزرگوارشان حضرت امام هادی(ع) تربیت یافتند. پس
از شهادت ایشان، بر طبق اراده الهی و وصیّت پدر، مسئولیت هدایت و رهبری شیعیان را
عهده دار شدند.
ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد
نورانی این حجّت برحقّ خداوند بر مردم، به پیشگاه ولیّ الله الأعظم حضرت مهدی
موعود(عجّل الله فرجه الشریف)، مراجع عظام تقلید و عموم مسلمانان و شیعیان جهان،
در این نوشتار کوتاه، نگاهی به اوضاع سیاسی- اجنماعی، حوادث و رخدادهای زمان
ایشان و نقش امام عسکری(ع) در مبارزه با مفاسد و انحرافات جامعه خواهیم داشت.
1. اوضاع سیاسی، اجتماعی عصر
امام(ع)
الف- خلفای بنی عباس و وضع اقتصادی شیعیان
عملکرد خلفای ظالم، ستمگر
و نالایق عباسی، یکی از مسائلی است که بر همگان روشن است. آنها بر خلاف دستورات
روشن و منطقی اسلام در مورد به سازی اوضاع اقتصادی جامعه مسلمانان و رفع محرومیت
از آنها در تمام دوران خلافت ننگین و خفت بار خود، حتی برای یک بار به نفع مردم
مسلمان عمل نکردند که در این زمینه به گوشه هایی از پرونده سیاه آنها اشاره می شود:
در آمد عمده دولت اسلامی
که از خارج و صدقات بدست می آمد بنابر نقل مورّخان اسلامی بالغ بر صدها میلیون
درهم می شد که تمامی این مبلغ به جای مصرف شدن در مصارف عمومی و پیش برد وضعیت
زیستی مردم، صرف ساختن کاخ های مجلل و خرید کنیزان و خوش گذرانی های حکّام ظالم و
از خدا بی خبر می شد. (۲)
در جمع آوری مالیات(خراج
و صدقات) ماموران حکومت از انجام هرگونه شکنجه و بدرفتاری ابا نداشتند و آن را با
شدیدترین نوع از مردم مطالبه می نمودند و حتی در صورت امتناع، آنها را زندانی و یا
گرفتار درندگان می کردند و روشن است که این نحوه عملکرد بر خلاف تاکیدات صریح قرآن
و تعالیم انسان ساز اسلام و مکتب نورانی اهل بیت(ع) در مورد جمع آوری مالیات می
باشد. (۳)

حاکمان عباسی، درآمد های
دولتی را صرف اداره حکومت ظالمانه و عیش و نوش های خود و درباریان می کردند و بذل
و بخشش های بی اندازه به شاعران متملق دربار و غیره ابا نداشتند.
هنگامی که متوکل برای ۳ پسر خود(منتصر، معتز و مؤید) بیعت گرفت،
«صَولی»(یکی از شاعران) برخاست و قصیده ای در مدح آنها سرود … . متوکل و هر یک از
پسرانش به او یک صد درهم هدیه دادند!. (۴)
ساختن بناهای مجلّل و
نوین با آرایش های آن چنانی یکی از سنّت های غلط عباسیان بود. کاخ معروف «برج» که
متوکل آن را با انواع طلاکاری ها، نصب مجسّمه حیوانات، به کار بردن سنگ های گران
قیمت و سایر جواهر آلات، زینت کرده بود یک نمونه از صدهاست. (۵)
صرف بخش عظیمی از بودجه
خلافت به ظاهر اسلامی! برای رفاه زنان درباری هم خواندنی است. بهای یکی از پیراهن
های “زبیده خاتون” به پنجاه هزار دینار بالغ می شد!. (۶)
فقر عمومی از صفات بارز
مردم آن روزگار بود. زیرا که بودجه دولت به جای مصرف شدن در تهیه احتیاجات اولیه
مردم، صرف اسراف و تبذیرهای خلفا و وابستگان آنها می شد. ناداری، فلاکت و احتیاج
به غذای شبانه و محرومیت از هرگونه امکانات مادی در میان مردم مسلمان موج می زد.
زیرا از اقتصاد سالم عدالت اجتماعی و امانت داری در میان حاکمان و … خبری نبود و
هیچ گونه تلاشی برای بهبود اوضاع اقتصادی و شکوفایی آن دیده نمی شد.

ب- موضع گیری امام عسکری(ع)
امام یازدهم(ع) بنابر
وظیفه الهی و منصب امامت و هدایت راستین امّت به سوی برنامه های تعالی بخش اسلام
ناب محمّدی(ص) و ایجاد حکومت برحق اسلامی و برقراری عدالت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی
برابر تمام انحرافات و کج روی های حاکمان جبّار بنی عباس ایستادگی کرد و برای لحظه
ای عمل کرد آنها را تائید نکرد. امام(ع) تا آنجا که در توان داشت با سخنان و عمل
خود نارضایتی خودشان را اعلام می کردند.
در زمانی که جامعه از فقر
و بیماری رنج می برد و ناراحتی و سوء مدیریت حکومت آشکار بود و حکام به همراه
درباریان در قصر های مجلّل به لهو و لعب مشغول بودند، چطور ممکن بود که امام(ع) و
حجّت خدا، در برابر آنها ساکت باشند.
طبیعی به نظر می رسد که
امام عسکری(ع) به دلیل احساس مسئولیت، با سیاست دولت غاصب و ستمگر مقابله کند و
مسئولیت کلیه انقلاب های آل علیّ(ع) را قبول نماید تا با جرأت و جسارت بیشتر،
دامنه مخالفت ها و موضع گیری ها به رهبری حضرت گسترش یابد و امّت اسلامی از هرج و
مرج حاکم و پوچی و ابتذال رهایی یابند. لذا حکومت های سه گانه عباسی(حکومت معتز،
مهتدی و معتمد) که در زمان امام(ع) وجود داشت به مقابله با حضرت پرداختند و با
ایجاد محدودیت سیاسی و غیره، آن حضرت را در فشار و زندان قرار دادند. (۷)