تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

 به مناسبت هفتمین روز درگذشت علامه «سید جعفر مرتضی العاملی(ره)» مراسم بزرگداشتی از سوی نهادهای علمی و تبلیغی، دوشنبه شب 13 آبان 1398 در مسجد اعظم قم برگزار شد.

سخنران ویژه مراسم هفتم درگذشت علامه سید جعفر مرتضی العاملی، حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد استاد حوزه علمیه قم بود که در سخنرانی خود به ویژگی های این عالم برجسته شیعه لبنانی پرداخت.

نظری منفرد اشاره به اهمیت آموختن علم فقه اظهار داشت: در روایتی از امام رضا(ع) به جایگاه والای علم فقه و فقها اشاره شد و رسول اکرم(ص) نیز بر آموختن سه علم اصول، اخلاق و فقه تاکید داشتند.

وی ادامه داد: این گونه نیست که انسان بتواند بدون صرف عمر، بذل وسع و زحمت کشیدن به مرحله فهم دین برسد، آیت الله سید مرتضی جعفر العاملی عمر خودش را در راه کسب و نشر معارف اهل بیت(ع) صرف کرد و آثار ارزشمندی از خود به جای گذاشت.

استاد حوزه علمیه قم افزود: ارتباط تنگاتنگی میان سه علم اخلاق، فقه و تاریخ وجود دارد و نمی توان که این علم ها را از یکدیگر جدا کرد، فقیه برای اینکه بداند حدیث در چه ظرف زمانی صادر شد، نیاز به دانستن علم تاریخ دارد.

نظری منفرد، علامه سید جعفر مرتضی العاملی را یک مورخ بی نظیر دانست و تصریح کرد: برگزاری مراسم های بزرگداشت برای شخصیت هایی همچون ایشان به عنوان احترام به مقام علم، لازم است، یک مورخ زبردست کسی است که نه تنها تاریخ را جمع آوری کند، بلکه دست به تحلیل بزند و علامه سید جعفر مرتضی العاملی این گونه بود.

وی ادامه داد: کسی که به دنبال بررسی تاریخ است، باید ضمن عقلانیت، آگاهی به فروع دین و اخلاقیات را داشته باشد، این موارد دارای اهمیت است.

گزارش تصویری/ مراسم هفتمین روز درگذشت علامه سید \

استاد حوزه علمیه قم افزود: علامه سید جعفر مرتضی العاملی عمر خود را در دفاع از اهل بیت(ع) صرف کرد، ایشان کتاب «ماساة الزهراء(س)» را در دو جلد قطور برای دفاع از مظلومیت حضرت فاطمه(س) و پاسخ به شبهات در این خصوص به نگارش درآورد و روند نگارش کتاب ها توسط علامه العاملی بعد از کتاب «ماساة الزهراء(س)» سرعت گرفت.

نظری منفرد با اشاره به آثار برجای مانده از علامه العاملی اظهار داشت: ایشان 250 کتاب از خود برجای گذاشت، علامه العاملی بیش از 70 سال عمر کرد و تلاش بی وقفه ای به صورت شبانه روزی برای تالیف داشت.

وی ادامه داد: علامه العاملی ارتباط تنگاتنگی با فضلای حوزه علمیه قم داشت و آثار برجای مانده از ایشان مورد ارجاع پژوهشگران است.

استاد حوزه علمیه قم فقدان علامه العاملی را برای حوزه‌های علمیه ضایعه‌ای جبران ناپذیر توصیف کرد و گفت: این اشخاص با آثار ارزشمندی که از خود به یادگار گذاشتند، مایه فخر و مباهات تشیع به شمار می‌آیند. 

آیت‌الله علامه سید جعفر مرتضی عاملی در عصر حاضر یکی از برجسته‌ترین سیره‌نگاران در جهان اسلام بود. روش اجتهادی او در تاریخ و سیره‌نگاری، طرحی نو در حوزه‌های علمیه و همچنین در میان پژوهشگران علوم دینی درانداخت. آثار علامه در حوزه تاریخ البته در میان دیگر شاخه‌های علوم دینی نیز تأثیرگذار بود. آثار علامه سید جعفر مرتضی در دفاع از حریم تشیع و معارف قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و نیز پیراستن و تصحیح دیدگاه‌ها نسبت به حوادث و رویدادهای تاریخ اسلام جایگاه بلندی دارند. زنده یاد مرتضی عاملی عالم دینی، متخصص تاریخ اسلام و تشیع، سیره‌نگار شیعی و از عالمان حوزه علمیه قم و لبنان بود. وی کتاب‌هایی در زمینه سیره اهل بیت تالیف کرده که الصحیح من سیرة النبی الاعظم(ص) و مأساة الزهراء(س) از جمله این آثار است. از فعالیت‌های مهم او در سال‌های اقامت در قم، می‌توان به پژوهش در زمینه‌های مختلف تاریخ و عقاید شیعه، راه‌اندازی «منتدا» یا «مدرسه علمیه جبل عاملی ها» و تدریس برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس اشاره کرد. وی در همین سال‌ها از تدریس، ارائه مشاوره‌های تحقیقاتی و ایجاد شرایط مناسب برای تحصیل طلاب لبنانی نیز غافل نبود. وی طی ۲۵ سال سکونت در شهر قم ضمن حمایت و تربیت طلاب لبنانی در صورت ضرورت به حمایت ایدئولوژی انقلاب اسلامی پرداخت و مباحثی در حکومت از سیره اهل بیت (ع) تدوین نمود.

لینک خبر

https://fa.abna24.com/news/%d8%a7%

تصاویر

https://fa.abna24.com/news/%d8%b9%da

https://fa.shafaqna.com/news/835098

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۸/۱۴
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی