تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

راه جذب دل‌ها، منتقل کردن سخن نیک اهل بیت (علیهم السلام)

هدف حضور شما [طلاب خارجی] در اینجا [قم و جامعة المصطفی]، هدف سیاسی نیست؛ هدف علمی است، هدف تربیتی است؛ بسیار شفاف و روشن. علم همه جا خریدار دارد. سخن نیک و معرفت روشن همه جا خریدار دارد. امام علی‌بن‌موسی‌الرّضا (علیه الصّلاة و السّلام) به یکی از یاران خود فرمود: «رحم اللَّه عبدا احیا امرنا»؛ رحمت خدا بر آن کسی که امر ما را، مطلب ما را زنده کند. این راوی می گوید: «فقلت له کیف یحیی امرکم»؛ چه جوری می شود که امر شما، مطلب شما، موضوع مورد اهتمام شما زنده شود؟ «قال یتعلّم علومنا و یعلّمها النّاس»؛ علوم ما را فرا بگیرند، معارف اهل‌بیت را فرا بگیرند، آن را به مردم، به دل های مشتاق، به ذهن های جستجوگر منتقل کنند. «فانّ النّاس لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعونا».(۱) برای گسترش معارف اهل‌بیت هیچ لازم نیست شما به این در و آن در بزنید؛ هیچ نیازی ندارد به بداخلاقی کردن و متعرض این و آن شدن؛ همین اندازه کافی است که معارف اهل‌بیت را درست فرا بگیریم، آن را به دیگران منتقل کنیم. این معارف توحیدی، این معارف انسان‌شناسی، این معارف فراگیر نسبت به مسائل زندگی بشر، خود جذاب است، دلها را جذب می کند، آنها را دنبال راه ائمه به راه می‌اندازد. اینجا یک فرصت بزرگی است برای شما. از ملیت های مختلف، از کشورهای مختلف در اینجا جمع شده‌اید. هر یک از شما این فرصت را دارد که با برادران مسلمان خود و فرهنگ های بومی آنها در این محیط آشنا شود.۱۳۸۹/۰۸/۰۳(بیانات در دیدار طلاب غیر ایرانی حوزه‌ی علمیه‌ی قم‌)

«رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا فَقُلْتُ لَهُ فَکَیْفَ یُحْیِی أَمْرَکُمْ قَالَ یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا».  ترجمه: عبد السلام بن صالح هروى گوید که از ابو الحسن الرضا علیه السلام شنیدم که مى‌فرماید: «رحمت خدا بر آن بنده‌اى که قضیّه ما را زنده گردانَد!». گفتم: چگونه قضیّه شما را زنده مى‌کند؟ فرمود: «تعالیم ما را فرا مى‌گیرد و آنها را به مردم مى‌آموزد؛ زیرا مردم اگر زیبایى‌هاى سخن ما را بدانند ، بى‌گمان، از ما پیروى مى‌کنند».
منبع: 
معانی الأخبار، شیخ صدوق، ص ۱۸۰؛ عیون أخبار الرضا(ع)، شیخ صدوق، ج ۱، ص ۳۰۷؛ بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج ۲، ص ۳۰.
 
لینک اصلی
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۱۷
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی