تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

آیت الله محمدهادی یوسفی غروی در جمع دانش پژوهان مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع): براساس مستندات تاریخی برگشت کاروان اهل بیت(ع) به کربلا در اربعین قابل انکار و تشکیک نیست و  عمده  استناد تشکیک کنندگان به این امر بر اثر استناد به اطلس های جغرافیای فعلی است.

نتیجه تصویری برای اربعین

به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، استاد یوسفی غروی در نشست تحلیل تاریخی اربعین در این مؤسسه با اشاره به دو اخبار معروف پیرامون اربعین افزود؛ بر  اساس مستندات تاریخی برگشت کاروان اهل بیت(ع) به کربلا در اربعین قابل انکار و تشکیک نیست و  عمده  استناد تشکیک کنندگان به  این امر بر اثر استناد به اطلس های جغرافیای فعلی است.

استاد حوزه علمیه، در ادامه  اشاره کرد از جمله آن اخبار مربوط به اربعین امام حسین (ع)، خبر زیارت اربعین امام حسین ع در روز اربعین از صفوان بن مهران جمّال است که یکی از موالی کوفه بوده است و این خبر را شیخ طوسی در کتاب مِصْباحُ الْمُتَهَجِّد مطرح کرد که امام صادق(ع) زیارت اربعین را به صفوان بن مهران جمّال تعلیم داده است که در آن به بزرگداشت اربعین تصریح شده است.

مؤلف کتاب موسوعة التاریخ الاسلامی؛ در ادامه این بحث به خبر دیگر پیرامون اربعین که شیخ طوسی در مصباح المتهجد آورده، اشاره کرد و افزود؛ در روایت علامة المؤمن خمسة از سیّد ابن طاووس با إسنادش به أبی‌جعفر طوسی و او با إسنادش به امام حسن عسکری علیه السّلام روایت می‌کند که آن حضرت فرمودند: عَلاماتُ المؤمنِ خَمسٌ:  که یکی از آنها  زیارت حضرت سیّد الشّهداء (ع) در روز اربعین است، اشاره کردند.

یوسفی غروی در باره کلمه اربعین گفت: در هر دو خبر تعبیر زیارة الأربعین شده است و عدم وجود شرح و بیان، بدلیل شناخته بودن اربعین امام حسین علیه السلام در نزد شیعه بوده است نه اینکه مقصود دیگری داشته باشد.

وی در ادامه این مبحث با اشاره به کتاب آثار الباقیة عن القرون الخالیة از ابوریحان بیرونی به نظر ایشان نسبت به روز اربعین اشاره کرد و افزود: در این کتاب مؤلف به روز اربعین اشاره می‌کند و می گوید: اربعین در نزد شیعه به روز برگرداندن سرها در بیستم ماه صفر، معروف است و همچنین قول زکریای قزوینی در قرن ششم در کتاب  عجائب المخلوقات در می تواند نقطه اعتمادی باشد که اربعین در نزد شیعه معروف است و اهل بیت (ع) به کربلا برگشتند.

ایشان در پایان این نشست به بخش های از کتاب موسوعة التاریخ الاسلامی که پیرامون امام سجاد(ع) و مباحث اربعین بود اشاره کرد و افزود: در این اثر به بازگشت اهل بیت علیهم السلام به کربلا اشاره می شود و کتاب تذکرة الخواص سبط ابن جوزی  و مثیر الأحزان ابن نما را به عنوان کهن ترین آثار تاریخی که به این مطلب اشاره دارند معرفی نمود و افزود، بنابراین نقل معروف و مشهور علمای شیعه آنست که سر مبارک امام حسین علیه السلام به کربلا برگشته است.

لینک اصلی

http://tarikh.imam.miu.ac.ir/index.aspx?siteid=60&fkeyid=&siteid=60&pageid=31939&newsview=95494

مقاله مرتبط

http://tarikh.imam.miu.ac.ir/index.aspx?siteid=60&fkeyid=&siteid=60&pageid=31939&newsview=95469

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۰۷
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی