تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

اعضای شورای علمی "همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ص)" با آیت الله العظمی «علوی گرگانی» از مراجع معظم تقلید دیدار و گفتگو کردند. 

آیت الله علوی گرگانی در این دیدار که ـ شنبه 21 مهر 1397 ـ برگزار شد، با تشکر از مجمع جهانی اهل بیت(ع) و نهادهای همکار برای برگزاری این همایش فرمودند: چهره مبارک ابوطالب(ع) در بین امت اسلام چهره مظلومانه ای است و یکی از درد دل های ائمه اطهار(ع) این بوده است که مردم آن حضرت را نشناختند.

گزارش تصویری/ دیدار شورای علمی همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع) با آیت الله علوی گرگانی

ایشان ادامه دادند: حضرت ابوطالب(ع) خودش را در امر رسالت فانی کرد. او برای حمایت از پیامبر اکرم(ص) شخصیت دنیایی خود را از دست داد؛ و اگر نبود حمایت های حضرت ابوطالب(ع) نبود، پیامبر اکرم(ص) ایمنی نداشت. از این جهت، جناب ابوطالب(ع) سهم بزرگی دارد بر گردن همه مؤمنین و مسلمانان ــ و نه فقط شیعیان ــ دارد. 

معظم له اضافه کردند: لذا می بینید که سال درگذشت ایشان و حضرت خدیجه(س) را "عام الحزن" نام گذاشتند و پیامبر(ص) بعد از فوت ایشان مجبور به فرار از مکه شد. 

آیت الله علوی ادامه دادند: این فداکاری ها باعث شد پیامبر اسلام(ص) حتی بعد از رحلت حضرت ابوطالب(ع) لحظه ای از یاد و نامش غافل نباشند و همیشه از نیکی هایش یاد کنند.

این استاد عالی حوزه علمیه درباره ایمان حضرت ابوطالب(ع) نیز به حدیثی از علی(ع) استشهاد کردند و گفتند: امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند: "والله ما عبد أبی و لا جدّی عبدالمطلّب و لا هاشم و لا عبد مناف صنماً قطّ." یعنی پدرم و جدم و پدران آنها هیچ بتی را نپرستیدند بلکه بر دیانت جد خود حضرت ابراهیم(ع) بودند.

آیت الله علوی گرگانی با قرائت آیه 18 سوره غافر (وَقَالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِن آلِ فِرْعَوْنَ یَکْتُمُ إِیمَانَهُ أَتَقْتُلُونَ رَجُلًا أَن یَقُولَ رَبِّیَ اللَّهُ وَقَدْ جَاءَکُم بِالْبَیِّنَاتِ مِن رَبِّکُم) فرمودند: حضرت ابوطالب(ع) نیز برای حفظ وجود پیامبر(ص) مجبور بود که ایمان خودش را مخفی کند.

ایشان با اشاره به عدم وجود کارهای جامع درباره ابعاد مختلف شخصیت حضرت ابوطالب(ع) فررمودند: مثلاً ائمه اطهار(ع) توصیه می کردند که اشعار ابوطالب(ع) را به فرزندان خود بیاموزید؛ اما امروز اگر شخصی بخواهد این کار را بکند چیزی در دست ندارد. امیدوارم که ثمره همایش شما چنین محصولاتی باشد.

معظم له همچنین بر معرفی این شخصیت بزرگ جهان اسلام به جامعه علمی و حوزوی تأکید و تصریح کردند: جا دارد همایش های متعددی در رابطه با این بزرگوار برگزار شود تا همه جهان اسلام ــ و نه تنها طبقه شیعه ــ ایشان را بشناسند.

آیت الله علوی گرگانی در پایان ضمن قدردانی مجدد از دست اندرکاران این همایش فرمودند: از شما تشکر می کنم که ما را هم مشمول این کار کردید و دعا می کنم که هر چه بهتر بتوانید حق آن حضرت را ادا کنید.

در این دیدار همچنین حجت الاسلام والمسلمین دکتر «ایمانی مقدم» معاون امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و حجت الاسلام والمسلمین «صباحی کاشانی» رییس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ابوطالب(ع) گزارشی از فعالیت های مقدماتی و علمی در این زمینه ارائه دادند.

ادامه مطالب در لینک خبر

http://fa.abna24.com/news/%D8%A7

(برای دیدن تصاویر این دیدار ایـنجـا را کلیک کنید)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۲۲
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی