تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

اشاره:

بیش از بیست ماه از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که جنگی گسترده بر کشورمان تحمیل شد. نیروهای بعثی عراق با رهبری صدام، همه‌جانبه به ایران هجوم آورده و با ناباوری تمام، این جنگ هشت سال طول کشید. چون آغازگر جنگ، رژیم عراق بود و ملت مسلمان ایران به دفاع از سرزمین خود برخاسته بودند، این جنگ در فرهنگ و تاریخ مردم ایران «دفاع مقدس» نامیده شد.

بررسی «دفاع مقدس» در صحیفه امام خمینی(س)

تاریخ نشان می‌دهد که عالمان و بزرگان دینی هیچ‌وقت در پی جنگ و نزاع و کشت‌وکشتار نبوده‌اند؛ آنچه برای آنان مهم، ارزشمند و مقدس بوده است، دفاع از کیان دین، مذهب و کشور است. با این نگاه، دفاع 8 ساله ایران در مقابل عراق، ارزش پیدا کرده و مقدس می‌شود.

برای بزرگداشت این دفاع شجاعانه، در تقویم ایران، 31 شهریور 1359 ـ روز شروع جنگ ایران و عراق ـ آغاز «هفته دفاع مقدس» نام گذاری شده است.

عوامل گوناگونی در آغاز جنگ، ادامه و پشتیبانی، ضعف و قوت، نحوة پایان جنگ و ... مؤثر بود. یکی از عوامل تأثیرگذار مهم و همیشگی در طول هشت سال دفاع مقدس، فرماندهی و نقش شخص امام خمینی (ره) بود که هنوز مورد بررسی و تحلیل دقیق قرار نگرفته است.

با اینکه کهولت سن، اجازة حضور فیزیکی آن رهبر بزرگ و فرزانه را در جبهه نمی‌داد، اما نام و یاد و نفس مسیحائیش تا خط مقدم جبهه‌ها کاملاً نمایان بود و با جلساتی که با فرماندهان جبهه برگزار می‌کردند؛ سخنرانی‌هایی که برای عموم مردم و مسئولان داشتند و با پیام‌هایی که به مناسبت‌های مختلف صادر می‌کرد، تأثیر مستقیمی در پیشرفت و خروج از نقاط کور جنگ و جبهه داشتند.

 پیام‌های امام خمینی(ره) در آمار و ارقام

حضرت امام خمینی که رهبری انقلاب و فرماندهی کل قوا را بر عهده داشت، جنگ را به‌گونه‌ای مدیریت می‌کرد که هم نظر متخصصین جنگ تأمین گردد و هم مردم در جریان امور باشند. وی اعتقاد داشت با وضعیت حاکم بر کشور که تازه انقلاب شده و در تحریم کامل جهانی قرار گرفته‌ایم، تنها با تکیه بر قوای نظامی نمی‌توان دفاع کرد؛ بلکه در کنار آن، نیازمند حضور مردم در صحنه هستیم. تک‌تک ملت، خود باید در صحنه باشند و به دفاع برخیزند.

از طرفی، اگر قرار باشد مردم در صحنه باشند، باید از تمام وقایع و قضایای جنگ با خبر باشند. با این نگاه بود که در طول 8 سال دفاع مقدس، تلاش کرد با پیام‌های خود، مسائل و مشکلات را با مردم در میان بگذارد و آنها را از وضعیت آگاه کند. به همین دلیل در بیشتر سخنرانی‌ها و دیدارهای خصوصی و عمومی، به مسئلة جنگ می‌پرداختند؛ با این حال در همین راستا بیش از 14 پیام و سخنرانی درباره دفاع مقدس داشتند که اولین آنها، عصر روز 31 شهریور 1359 و آخرین آن 1 مهر 1367 بوده است.

ادامه در لینک اصلی

https://www.jamaran.ir/%D8%A8%D8%AE

خبرگزاری دفاع مقدس

http://defapress.ir

سایت دفاع مقدس

http://www.fatehan.ir

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۰۳
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی