تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

به میمنت دهه مبارک «امامت و ولایت و اعیاد زیبای غدیر و مباهله»، فراخوان «همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ص)» اعلام شد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فراخوان علمی همایش بین المللی «حضـرت ابـوطالب(ع) ؛ حامی پیامبر اعظم(ص)» 
  

عن أئمّة أهل البیت(ع) أن النّبی(ص) قال:
«أنا و کافِل الیتیم کهاتین فی الجنّة» یعنی أباطالب، لأنّه کفّله.

حضرت ابوطالب بن عبدالمطّلب(ع) عموی بزرگوار رسول اکرم (ص)، پدر امیرالمؤمنین علی (ع) و بزرگترین حامی پیامبر و دین اسلام در ابتدای بعثت بود. تاریخ زندگی او سراسر افتخار، ایثار و اخلاصی کم نظیر است. وی علاوه بر آنکه در حیات خود کلیددار کعبه، پناهگاه دردمندان و یاور محرومان بود، اما فداکاری و استقامتش در راه رسالت نبوی، درخشان ترین فصل زندگی او به شمار می رود. با این وجود، متأسفانه به دلیل کینه تاریخی دشمنان اهل بیت(ع)، ابعاد شخصیت آن حضرت در زیر غبار تهمت، غفلت یا نسیان پوشانده شده است. کارهای انفرادی نیز که در طول قرن ها درباره ایشان انجام شده، بیشتر به مباحث مربوط به ایمان ابوطالب(ع) پرداخته و از سجایای اخلاقی، مجاهدات اجتماعی و تراث ادبی ایشان غافل مانده است. همچنین، تاکنون همایشی جهانی و در خور توجه، که آثار و مقالات نخبگان و اندیشمندان سراسر جهان را جمع آوری، تنظیم و منتشر نماید برگزار نگردیده است.

مجمع جهانی اهل بیت(ع) ـ به عنوان یک NGO بین المللی که ترویج معارف قرآن و عترت و حمایت فکری و فرهنگی از پیروان اهل بیت(ع) را بر عهده دارد ـ با همکاری نهادهای همسو، "همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ص)" را برگزار می کند. بدینوسیله از کلیه پژوهشگران در زمینه‌های تاریخ، سیره، عقاید، کلام، رجال، کتاب‌شناسی، ادبیات عربی و... دعوت می‌گردد که با نگاشتن مقالات علمی در هر یک از موضوعات چهار بخش مذکور در این فراخوان (یا هر موضوع دیگری که در راستای این همایش باشد) در رفع مظلومیت تاریخی شیخ الاباطح حضرت ابوطالب(ع) با برگزارکنندگان این کنفرانس بزرگ همیاری نمایند.

این همایش علمی به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) و با حمایت نهادهای همسو برگزار می‌شود تا با فعالیت پژوهشگران در زمینه‌های تاریخ، سیره، عقاید، کلام، رجال، کتاب‌شناسی، ادبیات عربی و ... مظلومیت تاریخی شیخ الأباطح حضرت ابوطالب(ع) تا حدودی مرتفع گردد.

موضوعات علمی «همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم(ص)» در چهار بخش "تاریخ و سیره"، "کلام و عقاید"، "شعر و ادب" و مصنَّفات و مصنِّفین" فراخوان شده است. محققان و نویسندگان می توانند مقالات خود را در هر یک از موضوعات چهار بخش مذکور (و یا هر موضوع دیگری که در راستای این همایش باشد) برای دبیرخانه ارسال نمایند. مهلت ارسال چکیده مقالات تا 30 دی 1397 و آخرین مهلت ارسال اصل مقالات روز 31 فروردین 1398 خواهد بود. متن کامل فراخوان این کنگره به شرح زیر است:

ادامه در لینک اصلی

http://fa.abna24.com/news/%D8%A7%D8

http://www.shabestan.ir/detail/News/726692

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۱۳
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی