تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

کارشناس فرق و مذاهب اسلامی درباره فعالیت های تروریست ها در نقاط مختلف جهان بیان داشت: «جریان انحرافی و تکفیری وهابیت پیرو افکار و اندیشه های غلط، دروغین و باطل محمد بن عبدالوهاب ایجاد شد و افکار محمد بن عبدالوهاب هم به پیروی از افکار منحرف ابن تیمیه در قرن هفتم هجری بنیان گذاشته شد».

 Image result for ‫پیامبر‬‎

وی، بی احترامی به قبور ائمه بقیع و اقداماتی از این قبیل را ناشی از یک جریان انحرافی فکری و همچنین یک جریان سیاسی و اجتماعی دانست و خاطر نشان کرد: «بی احترامی به قبور مقدسه بزرگان، توسط وهابیت به دلیل اینکه جنبه فکری و اعتقادی دارد از یک نوع جهالت انحرافی برمی خیزد و از طرف دیگر ناشی از نوعی تعامل اجتماعی است که مردم جامعه عربستان و اعراب آن زمان به خصوص عرب های منطقه نجد که پیروان آن گروندگان ابن عبدالوهاب بودند، به دنبال این نوع مسائل بودند».

حجت الاسلام جعفری فراهانی، اضافه کرد: «در رأس اندیشه ها و افکار انحرافی وهابیت مسئله اهل بیت (ع) قرار دارد. در صدر اسلام به پیروی از دستور خداوند و سنت صحیح پیامبر(ص) جریان پیشوایی و رهبری مسلمانان معتقد به ثقلین یعنی معتقدین به قرآن و اهل بیت (ع) ایجاد شد، سپس از میان معتقدین به تقدیس و تقدس صحابه، گروه منحرفی به پیروی از خلفای سه گانه صدر اسلام ایجاد شد و جریان وهابیت پیرو همین جریان هستند که در تاریخ اسلام آثار و لوازم بسیار فراوانی از آنها به جا گذاشته شد. به پیروی از جریان منحرف در صدر اسلام، افکار و اندیشه های انحرافی دیگری مانند خوارج به وجود آمدند که آنان نیز دشمنی با جریان امامت امام علی (ع) داشتند و در جنگ صفین، جمل و نهروان ایجاد شدند، خوارج جریانی انحرافی از مسیر صحیح و درست اسلام ناب محمدی (ص) بودند».

این استاد حوزه به تاریخچه شکل گیری جریان وهابیت اشاره و تصریح کرد: «جریان انحرافی وهابیت در قرن ۱۲ در منطقه ریاض با افکار محمد بن عبدالوهاب که یک عالم سنی مذهب حنبلی بود، بنیان گذاشته شد و همان افکار انحرافی گذشته به خصوص افکار انحرافی ابن تیمیه که از علمای سوریه و شام در قرن هفتم بود، این جریان را ایجاد کرد و به آن بها داد. یکی از موضوعاتی که در اصول و برنامه های جریان وهابیت بسیار به آن دامن زدند بحث قبور بزرگان و احترام قبور مقدس ائمه و پیامبر گرامی (ص) است. در برخی از نوشته ها، ابن عبدالوهاب حتی بی احترامی ها و جسارت هایی هم نسبت به قبر مقدس پیامبر (ص) از خود نشان داد که با حمایت مسلمانان و احترامی که به پیامبر اکرم (ص) می گذاشتند، موفق نشدند بی احترامی ها و جسارت های بیشتری نسبت به قبر پیامبر(ص) از خود نشان دهند. در تاریخ آمده که روزی ابن عبدالوهاب با یاران خود در کنار قبر پیامبر (ص) بودند، سپس به شاگردان، یاران و اصحاب خود گفت: کسی که ما آمدیم کنار قبرش کیست؟ گفتند: قبر پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص) است، محمد بن عبدالوهاب گفت: چرا به او احترام می گذاریم و او را زیارت می کنیم او که ارزشی ندارد و سپس گفت: از عصایی که در دست من هست چه کاری برمی آید؟ شاگردانش گفتند: این یک تکه چوب است و کاری از دستش بر نمی آید، ابن عبدالوهاب گفت: از دست کسی که در داخل این قبر با عنوان پیامبر (ص) خوابیده و قبر اوست هم بیش از این چوب کاری بر نمی آید. این همه بی احترامی و جسارت نسبت به پیامبر نشان از یک جریان باطل، انحرافی و خشک مقدسی یا یک انحراف جهالت گونه ای دارد که ابن عبدالوهاب داشته و آنها را مطرح کرده است».

حجت الاسلام جعفری فراهانی، در خصوص اینکه تفکر و اعمال انحرافی وهابیت تحت تاثیر سیاست و قدرت ها قرار می گیرد، تصریح کرد: «می توانیم بگوییم که در منطقه ای خاص، همچون عربستان این مسئله وجود دارد. ما در تاریخ گذشته عربستان شخصیت های ذی نفوذ بزرگی نداشتیم، شخصیت ها در ملت های ایران، رم، یونان، اروپا و جاهای دیگر، شخصیت های بزرگ و موثری از جهت تمدنی بودند و تاثیرات مثبتی داشتند و تا قبل از ظهور اسلام، منطقه عربستان خالی از این جریان بوده است و این یک نوع ضعفی است که در این منطقه وجود داشته البته اگر به تاریخ گذشته جنوب عربستان در منطقه یمن نگاه کنیم که در قرآن هم به آن اشاره شده بعضی از تمدن ها ذی نفوذ بودند مثل جریان بلقیس و سلیمان، اما در مناطق نجد، ریاض، مکه و مدینه غیر از جریان حضرت ابراهیم و اسماعیل شخصیت دیگری نداشتیم لذا شاید به یک معنا هم بتوانیم بگوییم که اینها چون شخصیت های ذی نفوذ و موثر نداشتند بی احترامی به بزرگانشان از سوی جریان وهابیت به نوعی از این مسئله نشات می گیرد یا تاثیری در این جهت داشته است».

وی درباره امکان تعدیل تفکرات تندروانه از جمله تفکر وهابیت نیز یادآور شد: «امکان تعدیل تفکرات انحرافی وهابی ها وجود دارد به خصوص در زمان فعلی که در میان شخصیت های اهل سنت معاصر افرادی دیده می شوند و اندیشه ها و افکارشان را منتشر می کنند که در مورد جریان ها، فرقه ها و گرایش های مختلف اهل سنت از جمله حنبلی، حنفی و شافعی افکار جدیدی را مطرح می کنند. یکی از این شخصیت های معاصر اهل سنت، حسن بن فرحان المالکی است که در منطقه ریاض زندگی می کند، این فرد افکار بسیار نوینی دارد، بحث، احتجاج و سخنرانی می کند و کتاب می نویسد و افکار اهل سنت که گرایش وهابیت دارند را نقد می کند یا نگاهشان نسبت به پیامبر، آیات، تفسیر و تاویل قرآن، صحابه پیامبر و جریان های بنی امیه و بنی عباس را مورد نقد قرار می دهد. البته پیش از فرحان هم اساتید و بعضی از افراد مصری دیگری بودند که جریان وهابیت را نقد می کردند».

این استاد به پیوند میان وهابیت و جریان داعش اشاره کرد و خاطرنشان کرد: «امروز به دنبال جریان انحرافی وهابیت و تکفیری، گروه های منحرف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جدیدی پدید آمدند مانند القاعده، طالبان و جدیدترین و قوی ترین گروه انحرافی به پیروی از جریان وهابیت جریان داعش است. جریان داعش از یک سو به افکار انحرافی جریان منحرف وهابیت و از طرف دیگر به انگیزه های سیاسی برای این جریان برمی گردد، استعمارگران، توطئه گران و مخالفان اسلام از جمله آمریکا و صهیونیست ها به دنبال جریان اسلام هراسی و شیعه هراسی که بعد از حوادث خاورمیانه در چندین سال گذشته به وجود آمد، تلاش کردند مردم منطقه به جریان صحیح دینی یعنی جریان اسلام واقعی و ناب که تفکر شیعه اثنی عشری است، گرایش پیدا نکنند، دشمنان اسلام از تلاش برای عدم گرایش به دین صحیح در میان ملت های خود و منطقه اروپا، آمریکا و سایر مناطق دنیا فروگذار نکردند».

لینک اصلی

http://mouoodasr.ir/arabic/item/41513-%D8%AF%

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۱۲
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی