تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

اشاره

پس از آغاز و استمرار دعوتِ وهّابیان و استقرار حاکمیت آل‌سعود، بیش‌تر سرزمین‌های مردم مسلمان جزیرة العرب مانند شهرهای مکّه، مدینه، طائف، دمّام، نجران، بریدة، الکبار، هّفوف، جدّه، تبوک، ریاض (نجد)، قطیف، أحساء و مناطق دیگر به تصرف و اشغال حاکمان سعودی در آمد و با اجبار، آیین وهّابیان رسمیت یافت، ولی تعدادی از مسلمانان مناطق شرقی مانند قطیف، احساء، عسیر و نجران، که پیش‌تر شیعه اثنا عشری بودند، تسلیم نشدند و هنوز هم مراسم دینی و مذهبی را طبق اعتقاد خود برگزار می‌کنند، اگر چه از سوی امیران وهابی - سعودی اذیت و آزار و سخت گیری فراوانی بر آنها روا می شود.

Image result for ‫وهابیت‬‎

تاریخچه پیدایش و دیدگاه ها

وهّابیان نسبت به آیین‌ها و شعایر مذهبی بسیار سخت گیرند و با تعمیر و ساختن قبور پیامبران، زیارت قبور اموات، توسّل به اولیای الهی، نذر برای مردگان، طلب شفاعت و بزرگداشت آن ها، به طور جدّی، برخورد می‌کنند.! همه کتاب‌ها، مجلات و سخنان خطبا در مساجد، به ویژه مسجد الحرام و مسجد النبی(صلی الله علیه وآله)، که چاپ، منتشر و ایراد می‌شود، درباره مباحث توحید و شرک، بدعت و نهی مردم در استفاده از دعا و توسّل و شفاعت است.

چاپ کتاب‌های پیشوایان سلفیه و وهّابیت مانند ابن‌تیمیه، ابن‌قیم، محمدبن عبدالوهّاب و خاندان او و صدها کتاب (1) و مجله دیگر در عربستان و خارج از آن، بر ضد تشیع، انقلاب اسلامی، رهبری و مردم ایران با به کارگیری جدیدترین فناوری تبلیغاتی و همچنین تربیت مبلّغان وهّابی و تأمین هزینه‌های مالی آن‌ها، ساختن مساجد متعدّد در سراسر جهان، کمک‌های بلاعوض و سرمایه‌گذاری‌های کلان در راه گسترش اسلام سعودی، گوشه‌ای از فعالیت‌های حاکمان وهابی به شمار می‌آید. خاندان آل‌سعود، که بیش از چهار هزار نفر هستند، عمده مشاغل و پست‌های کلیدی را در سراسر کشور پهناور عربستان در دست دارند. مذهب رسمی عربستان، سنّی حنبلی است که بر اساس تعالیم محمدبن عبدالوهّاب اداره می‌شود و اقلیتی (15 درصد) در منطقه شرقی، قطیف، احساء، دمّام و ظهران شیعه هستند. خاندان محمدبن عبدالوهّاب که به «آل‌الشیخ» معروف شده‌اند، پست‌های مهم افتاء، ارشاد، تبلیغات، آموزش مذهب وهّابیت و مانند آن را در دست دارند.

در این نوشتار به قلم حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی با نگاهی به ساختار مذهبی، فرهنگی و سیاسی عربستان سعودی به چگونگی تبلیغ وهّابی‌گری و عملکرد آن در داخل و خارج عربستان در دوره‌های اخیر، به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تأسیس نظام ج. ا. ایران می‌پردازد. متذکر می شوم، این مقاله گرچه قبلاً منتشر شده بود ولی با توجه به اتفاقات سال های اخیر و پیدایش جریان های افراطی و تکفیری مانند جبهة النصرة، داعش و ... در سوریه و عراق و عملکرد ضد اسلامی و ضد انسانی آنها که دل هر انسانِ آزاده ای را می آزارد، با اصلاحات و اضافات مجدداً باز نشر می شود.

ادامه در لینک اصلی

http://www.emamat.ir/home/%DA%AF%D8%B2%

لینک مرتبط

https://hawzah.net/fa/Article/View/86743

https://farsi.al-shia.org/%D9%88%D9%87

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۱۰
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی