تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
شیعه در حجاز، به عنوان یک اقلیت تأثیرگذار، همواره مورد بی‌مهری واقع شده و مؤلفان غیر شیعی، همچنین حاکمان معاند با آنان، درصدد نادیده گرفتن یا بسیار کم‌رنگ جلوه دادن نقش شیعیان برآمده‌اند و حتی راه نجات اسلام را در طرد شیعیان، از امت اسلامی، مطرح کرده‌اند. دشمنان شیعه، به ویژه تکفیری‌ها، تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا با تهمت و افترا به شیعه، سیاه‌نمایی کرده و چهره آنان را میان مسلمانان مخدوش کنند؛ تألیفات متعدد علیه شیعیان و اختصاص سایت‌های فراوان در شبکه‌های مجازی و تلویزیونی و دیگر رسانه‌ها از آن جمله‌اند.
با تسلط آل سعود بر حجاز و حرمین شریفین، آنان که وجود شیعه را به هیچ عنوان بر نمی‌تافتند، برای شیعه‌ستیزی و شیعه‌زدایی، حتی تاریخ حضور شیعه را انکار می‌کردند یا بسی کم‌شمار و بی‌اهمیت جلوه می‌دادند و پیدایش و گسترش آن را به عوامل خارجی و دولت‌های شیعی، همانند فاطمیان و مهاجران شیعه ایران، پیوند می‌دادند. امروزه آنان غالباً وجود امیران شیعی را در حرمین منکر شده و حتی به برخی علویان و بازماندگان اشراف (سادات حسنی و حسینی)، به عنوان امرای حرمین، در بازه زمانی قرن چهارم تا تسلط آل سعود بر حجاز، متوسل شده‌اند تا وانمود کنند که اشراف، بر مذهب تشیع نبوده‌اند. ازاین‌رو تلاش برای شناساندن شیعیان حاکم بر حرمین، ضروری به نظر می‌رسد.
در این تحقیق، صرفاً به آن دسته از امیران حرمین که در منابع بر تشیع آنان تصریح شده و از شهرت برخوردارند، پرداخته شده است. درحالی‌که مطابق برخی داده‌های تاریخی ـ که بعداً بدان‌ها پرداخته خواهد شد ـ جز برخی از امرا و اشراف حاکم بر حرمین، بیشتر آنان در بازه زمانی 360 تا 1343قمری گرایش‌های شیعی داشتند که با تسلط آل سعود بر حرمین، امارت آنان برچیده شد.
هدف اصلی این تحقیق، شناسایی امیران شیعی در حرمین شریفین، از آغاز تا تسلط آل سعود بر این شهرهای مقدس، است. با توجه به این هدف، این تحقیق در پی پاسخگویی به پرسش‌های زیر است:
ـ امیران شیعی در حرمین، از آغاز تا تسلط آل سعود بر حرمین، چه کسانی بودند؟
ـ امیران شیعی در مکه مکرمه، از آغاز تا امارت اشراف حسنی، چه کسانی بودند؟
 ـ امیران شیعی در مکه مکرمه، از اشراف حسنی، چه کسانی بودند؟
ـ امیران شیعی در مدینه منوره، از آغاز تا امارت اشراف حسینی، چه کسانی بودند؟
ـ امیران شیعی در مدینه منوره، از اشراف حسینی، چه کسانی بودند؟
-مذهب این امیران، زیدی یا امامی بوده است؟
کتاب "بررسی تاریخی امیران شیعی حرمین شریفین از آغاز تا حکومت آل سعود" نوشته دکتر سید محمود سامانی، عضو گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت در خرداد ماه 1397 توسط نشر مشعر منتشر شد
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۰۶
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی