تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی


شفقنا- یک کارشناس امور دینی با تأکید بر اینکه امام جمعه باید مردم را به وحدت دعوت کند، نه اینکه خدای نکرده، از بیانات او بوی اختلاف برانگیزی و دو دستگی استشمام شود، گفت: با آنچه برای اقامه‌ی نماز جمعه مدنظر امام خمینی(ره) و مقام رهبری بوده و هست، فاصله‌ داریم.

حجت‌الاسلام عباس جعفری فراهانی در گفت‌وگو با شفقنا، نمازجمعه را یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: بر اساس آن چه در تعالیم اسلام، آیات قرآن و روایات و سنت پیامبر اکرم(ص) گفته شده است، نماز جمعه اهمیت بسیار بالایی دارد. حضرت امام خمینی(ره) نیز به همین نکته اشاره کرده‌اند. در یک نظام اسلامی مبتنی بر تعالیم اسلام، بر امام، رهبر و پیشوای جامعه‌ی اسلامی لازم است که نماز جمعه را احیا کند. چنانچه وقتی پیامبر بزرگوار اسلام(ص) از مکه هجرت و به مدینه تشریف آوردند و نظام اسلامی تشکیل دادند، یکی از اولین کارهایی که انجام دادند، ساخت مسجد و اقامه‌ی نماز جمعه بود.

او با بیان اینکه نمازجمعه دارای ابعاد مختلفی است، گفت: یکی از ابعاد آن بعد عبادی و معنوی است. به این صورت که مثل سایر عبادت‌ها و نمازها مردم با طهارت و پاکیزگی در روز جمعه که روزی مقدس، عید مسلمانان و روز عفو و بخشش الهی و نزول برکات الهی است، اجتماع می‌کنند. در نماز جمعه چند مطلب دارای اهمیت است. یک آن که، خطیبی که اقامه‌ی نماز می‌کند، به جای دو رکعت نماز چهار رکعتی جمعه، باید خطبه بخواند. آنچه در خطبه‌ها مهم است و متأسفانه تا امروز هنوز به طور کامل به آن دسترسی پیدا نکرده‌ایم، این است که خطیبی با تقوا و عادل و آگاه به امورات و مشکلات مسلمانان هم در میان آن‌ها و خارج از جهان اسلام با جامعیت، خطبه‌ی کامل و جامعی را بخواند که تمام مسایل مذهبی و دینی در آن مراعات شود.

این کارشناس دینی، بعد دیگر نماز جمعه را بعد سیاسی خواند و افزود: در بعد سیاسی نماز جمعه، امام و خطیب جمعه باید مردم را نسبت به مشکلات شهر و منطقه خود، کشور و حتی جهان اسلام آگاه کند و سیاست‌ها و توطئه‌هایی که ممکن است دشمنان و استکبار جهانی علیه مسلمانان طراحی کنند را با درایت و فهم عمیقی افشا و مردم را آگاه کند و بر حذر دارد.

امام جمعه باید مردم را به وحدت و همدلی و همکاری با مسئولان دعوت کند

او وحدت آفرینی را بعد دیگری از نماز خواند و اظهار کرد: امام و خطیب جمعه باید جایگاه فردی باشد که مردم را به وحدت دعوت می‌کند و از اختلاف و دو دستگی پرهیز می‌دهد چرا که اختلاف و دودستگی به گفته‌ی قرآن، باعث رفتن رنگ و بوی ایمان از دل مردم می‌شود. یکی از مهم‌ترین کارهایی که خطیب جمعه باید انجام دهد، این است که مردم را به وحدت و همدلی دعوت کند نه این که خدای ناکرده خطیب جمعه، باعث اختلاف انگیزی شود.  متأسفانه امروز گاهی در بعضی از خطبه‌های نماز جمعه می‌بینیم امام جمعه به جای دعوت مردم به وحدت و حمایت از دولت اسلامی برای حل مشکلات، مطالبی را به مردم عنوان می‌کند که باعث دو دستگی و اختلاف می‌شود؛ این خلاف شأن، فلسفه و حکمت نماز جمعه است.

با آنچه برای اقامه‌ی نماز جمعه مدنظر امام راحل و مقام رهبری بوده و هست، فاصله‌ داریم

جعفری فراهانی با بیان اینکه خطیب جمعه باید دارای شایستگی‌های فراوانی باشد، گفت: متأسفانه در نماز جمعه‌های امروز نواقصی را نسبت به آنچه امام خمینی(ره) در باب اهمیت این نماز فرمودند، می‌بینیم که نباید وجود داشته باشد و گاهی برخی از ائمه‌ی جمعه مراعات مصالح جامعه‌ی اسلامی و  جهان اسلام را نمی‌کنند و از بیانات آنها برداشت اختلاف و دو دستگی می‌شود. در نتیجه ما امروز با آنچه برای اقامه‌ی نماز جمعه مدنظر امام خمینی(ره) بوده و یا مدنظر مقام معظم رهبری(دام ظله)، فاصله‌ داریم. البته در ابعاد معنوی دستاوردهایی داشتیم اما در جامعیت اقامه‌ی نماز جمعه که شامل همه‌ی ابعاد آن به نحو کامل و صحیح باشد، متأسفانه فاصله‌ است.

او ادامه داد: همین است که امروز شاهدیم برخی از خطبه‌های نمازجمعه در بعضی شهرها اندکی خلوت شده و یا آن چنان استقبالی از آن صورت نمی‌گیرد که اشکالات متعددی متوجه آن هست. یکی آنکه گفته می شود برخی از امامان و خطیبان جمعه از جامعیت برخوردار نیستند که در این جهت، ستاد ائمه‌ی جمعه باید دقت‌های لازم را داشته باشد. نکته‌ی دیگر آنکه مسایل و مشکلات واقعی مردم، چندان در نماز جمعه به طور کامل مطرح نمی‌شود. مردم می‌خواهند علاوه بر آن بعد معنوی و تقوایی که برای همه برای کسب فیض و عبادت می‌آیند، در آن دو خطبه هم مسایل معنوی و  تقوایی و خودسازی را از جمله توصیه‌های به اخلاق، صله‌ی رحم و امر به معروف را به نحو واقعی و شایسته و نه شعاری و بی‌محتوا بشنوند؛ و راه حل های مناسب را بشنوند.

این کارشناس مسایل دینی تصریح کرد: ائمه‌ی جمعه باید به نحو شایسته، جامع و کامل، تحلیلی از شرایط جامعه و مشکلات مردم ارائه دهند اما چون به این صورت نیست لذا به نحو مطلوب استقبالی از آن نمی‌شود. ضعف‌هایی در این زمینه وجود دارد که امام هم نسبت به آن پرهیز می‌دادند که مبادا دچار این مشکل و آفت شویم. شورای هماهنگی ائمه‌ی جمعه و مسوولان مربوطه باید با سیاست‌ها و برنامه‌هایی که در این زمینه دارند، به این مساله توجه کنند تا ان شاءالله اقشار و صنوف مختلف جامعه، زنان، جوانان، مردان، پیران، همه در سطوح مختلف به نحو  شایسته و جامعی در نماز جمعه شرکت کنند تا علاوه بر دستاوردهای معنوی که شامل حال آن‌ها می‌شود، به تجدید قوایی در مسایل دینی نیز برسند.

نماز جمعه باید موجب هراس استکبار جهانی و دشمنان شود

او در بررسی موضوع از بعد سیاسی اظهار کرد: تشکیل اجتماع بزرگی مانند نماز جمعه در یک شهر یا شهرهای مختلف یک منطقه و کشور یا شهرهایی در سطح دنیا، باعث  خوف و هراس دشمنان خواهد شد. این اجتماع باید موجب هراس استکبار جهانی و دشمنان شود، نه این که برعکس، برخی  خطبه‌های نمازجمعه یا حرکت‌های حاشیه‌ای در مراسم آن به جای ناراحت و عصبانی کردن دشمن، باعث خوشحالی دشمنان می‌شود؛ این خلاف فلسفه‌ی واقعی نماز جمعه است.

جعفری فراهانی در توضیح اینکه برای اصلاح و تقویت نماز جمعه باید چه کارهایی انجام شود، گفت: یک اینکه ائمه‌ی جمعه و خطبا باید افراد شایسته‌ای از نظر علم، تقوا، معنویت و عدالت باشند و افرادی باشند که در هر شهر یا جامعه‌ای که مسوولیت می‌گیرند، میان تمام اقشار جامعه، مقبولیت عمومی داشته باشند، نه اینکه مطلوب صنف و جناح خاصی از یک جامعه باشند.  نکته‌ی دیگر آنکه کسی که می‌خواهد به عنوان امام جمعه و خطیب، مردم را به تقوا و عدالت دعوت کند، خود باید عامل به آن اوامر و نواهی باشد که در خطبه مطرح می‌کند. مبادا که خطیب و امام جمعه در خطبه، رنگ و بوی سیاسی داشته و از جناح و دسته‌ی خاصی باشد که بیشتر به نفع جناح بندی‌ها و دسته‌جات حرف بزند. چنین حالتی باعث تضعیف و خلوت شدن نماز جمعه و فاصله گرفتن طبقات دیگر  مردم از نمازجمعه می‌شود.

او ادامه داد: مهم‌ترین نکته آن است که از آگاهی جامع و کاملی برخوردار  باشد. نمی‌شود افرادی از طبقات مختلف اعم از علما، شخصیت‌ها،  اساتید دانشگاه و … که پای خطبه‌ی نماز جمعه می‌آیند، اطلاعاتی در دست داشته باشند که خطیب جمعه آن‌ها را نداشته باشد. بر این اساس این نکته بسیار مهم است که مردم با حضور خود در نماز جمعه، اشباع شوند یعنی سطح اطلاعات علمی و  تحلیل امام جمعه آن قدر بالا باشد که بتواند تشنگی مردم را در ابعاد مختلف معنوی، سیاسی و اجتماعی سیراب کند و راه حل‌های درستی برای حل مشکلات بدهد و مشکلات واقعی مردم را مطرح کند. اگر این موارد تحقق پیدا کند، امیدوار هستیم بتوانیم یک نمازجمعه‌ی کامل و مطلوب اسلام، پیامبر اکرم(ص)، امامان معصوم(ع) و همین طور بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(دام ظله) داشته باشیم و ان شاءالله شاهد هرچه شکوفاتر شدن این عبادت مهم اسلامی و دینی در سراسر جهان باشیم.

-------------------------------------------------------------------------------

منبع: سایت شفقنا http://fa.shafaqna.com/news/523962

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۲۸
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی