تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

به گزارش روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، آیت الله رضا استادی در همایش کتابخانه های تخصصی استان قم (مَکتا) در سالن شهید مطهری پژوهشکده علامه طباطبایی آستان مقدسه حضرت فاطمه معصومه(س) اظهار کرد: همه به کتاب و کتابخوانی تاکید می کنند و مقصود همه این است که کتاب خوب، خوانده شود.

دبیر عالی شورای حوزه علمیه: کتابداران باید با کتاب و محتوای آن آشنایی داشته باشند

وی افزود: کتابدار نیز باید بداند که چه کتابی را در اختیار مراجعان و جوانان علاقه مند به کتاب قرار دهد تا مردم کتاب خوب و سودمند بخوانند، با موضوع های مختلفی آشنا شوند و در راه پیشرفت و تعالی قدم بردارند. 

وی با بیان اینکه شغل کتابداری با سایر شغل ها متفاوت است، اظهار کرد: کتابدار خود باید کتابخوان باشد و همچنین به کتاب علاقه داشته باشد. 

آیت الله استادی با اشاره به اینکه کتاب های خطی نیازمند نگهداری و مراقبت هستند، اظهار کرد: باید کتاب های خطی در کتابخانه هایی که دارای امکانات نگهداری از آنان را دارند، جمع آوری شوند.

وی با بیان اینکه در گذشته تعداد کتابخانه های قم محدود بود، گفت: کتابخانه آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) نخستین کتابخانه قم بود و پس از آن کتابخانه های دیگری مانند مدرسه فیضیه راه اندازی شد و هنگام تاسیس کتابخانه مدرسه فیضیه، تمامی کتاب های آن اهدایی مردم بود.

وی در ادامه سخنانش، با اشاره به صفت ها و خصلت هایی که یک مسلمان باید داشته باشد، اظهار کرد: هر کس هر کار و وظیفه ای را که بر عهده می گیرد، باید به تعهد و وفای خود عمل کند. 

آیت الله استادی با اشاره به روایتی تاکید کرد: در هر مقام و مسئولیتی که هستید با مردم صادقانه سخن بگویید؛ اگر مردم درک کنند که با آنها درست صحبت می کنیم، شاید انتقاد کم شود؛ گاهی درست صحبت نمی کنند، گاهی وعده های بی خود می دهند.

وی در بخش دیگر سخنان خود اظهار کرد: کتابدار باید از هر کاری که در نظر مردم نادرست است، پرهیز کند، چرا که کتابداران به عنوان افرادی فرهنگی باید مروج فرهنگ باشند و در شهر مقدس قم نیز با توجه به ویژگی‌ های آن، کتابداران خانم باید بهترین حجاب را داشته باشند.

دبیر عالی شورای حوزه علمیه اضافه کرد: در صورت امکان باید از توانمندی و ظرفیت بانوان کتابدار در کتابخانه‌ های ویژه بانوان استفاده شود.

وی تصریح کرد: همان طور که در جامعه باید با مردم برخوردهای مناسب را مورد توجه قرار دهیم، در خانواده نیز رفتار و گفتار درست از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

وی رفع مشکلات جامعه اسلامی را نیازمند ترویج اخلاق برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر اخلاق اسلامی نداشته باشیم، مشکلات جامعه رفع نمی شود.

آیت الله استادی با بیان اینکه باید در همه قسمت ها نمونه باشیم، گفت: در کشور ما در برخی از مسائل مانند استقلال کشور و دشمن شناسی بسیار خوب و در دنیا نمونه هستیم، ولی در سایر قسمت ها نیز باید نمونه باشیم.

آیت الله استادی اضافه کرد: باید همه ما از خودمان شروع کنیم، اخلاق اسلامی و حلال و حرام اسلام را رعایت کنیم و وظایف خودمان را انجام دهیم. 

وی اظهار کرد: کتابخانه‌ های تخصصی به ویژه کتابخانه‌ های حوزوی زیر نظر ارشاد نیستند، چرا که توسط مجموعه‌ های مشخصی مدیریت می ‌شوند، اما باید تعاملات و حمایت ‌ها استمرار داشته باشند.

لینک خبر 

https://qom.farhang.gov.ir/fa/news/321161

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۲۵
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی