تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

مرکز خبر حوزه در گفت‌وگو با استاد، محقق و پژوهشگر حوزه حجت‌الاسلام‌والمسلمین جعفر خوشنویس(الهادی) ماهیت و پیشینیه این فرقه ضاله را بررسی کرده که تقدیم می‌گردد.

* به عنوان اولین سوال به طور مختصر در خصوص زمینه شکل‌گیری وهابیت توضیح دهید؟
قال علی‌‌(علیه‌السلام): «إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْکَامٌ تُبْتَدَعُ یُخَالَفُ فِیهَا کِتَابُ اللهِ وَ یَتَوَلَّى عَلَیْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَیْرِ دِینِ الله». (نهج البلاغه خطبه پنجاهم نهج‌البلاغه)
امام علی‌(علیه‌السلام) می‌فرماید: «ابتدای پیدایش فتنه‌ها و انحرافات فکری، رأی و نظری است که نسنجیده پدید می‌آید و آرایی است که از سوی افراد نادان اختراع می‌شود و دارای انحرافاتی است که عده‌ای از آن تبعیت می‌کنند ...».
همه می‌دانیم که افکار و نظرات علمی باید در محافل و مراکز علمی مورد بحث، نقد و حلاجی قرار گیرد تا حقیقت مطلب مشخص شود، اما بسیاری از عقاید و افکار بدون بررسی عمیق علمی بیان و عرضه می‌شود و عده‌ای نیز دنبالش می‌افتند، ماجرا و حقیقت وهابیت هم از این قاعده مستثنی نیست.
عقاید وهابیت ابتداءً توسط محمدبن‌عبدالوهاب که معروف به «نجدی» است پدید آمد که در سال 1111 یا 1110هجری قمری در منطقه‌ای به نام نجد از مناطق میانی عربستان به دنیا آمد که دارای شرایط جغرافیایی، محیطی و طبیعتی خشک و خشن می‌باشد و مسلماً چنین محیطی در تفکر و خلقیات انسان موثر است و لطافتی که در جاهای سر سبز وجود دارد در آنجا نیست.
خوب است به این روایت توجه کنیم که در زمان رسول اکرم‌(صلی‌الله علیه‌و‌آله‌) مدتی باران نیامده‌بود، پیامبر اکرم‌(صلی‌الله علیه‌و‌آله‌) در میان اصحابش دست به دعا برداشتند و گفتند: «اللّهم بارِک لَنا فی مَدینتنا و بارِک لَنا فِی مَکَتِنّا و بارِک لنا فی طائِفِنا» خدایا در مدینه، مکه و طائف برکت ده؛ و برای دیگر شهرها نیز دعا کردند، ولی نجد را دعا نکردند؛ عده‌ای به پیامبر‌(صلی‌الله علیه‌و‌آله‌) عرض کردند که در نجد هم مردمانی وجود دارند چرا آنها را دعا نکردید، پیامبر‌(صلی‌الله علیه‌و‌آله‌) فرمودند: «یَکُون مِنها‌الَفِتَن والزَلزِال و منها یَطلَعُ قَرنَ الشیطان»، یعنی از آنجا فتنه‌ها و بلا‌ها برمی‌خیزد و از آنجا شاخ شیطان در می‌آید [و بر شکم اسلام فرو می‌رود] بر اساس همین روایت و بر اساس سوابق سرزمین نجد، قصیده‌های زیادی توسط بزرگان اسلام در مذمت نجد گفته شده است.
در طول تاریخ سه فتنه بزرگ از نجد به وجود آمد، یکی جریان نقشه قتل پیغمبر‌(صلی‌الله علیه‌و‌آله‌) بود که منافقان تصمیم داشتند، شبانه آن حضرت را بکشند در این هنگام شیطان به صورت پیرمرد نجدی ظاهر شد و پیشنهاد داد که از هر قبیله یک نفر در قتل پیامبر‌(صلی‌الله علیه‌و‌آله‌) مشارکت داشته باشند تا امکان آسیب رساندن به قبایل شرکت کننده در قتل پیامبر‌(صلی الله علیه وآله) از طرف بنی‌هاشم و اصحاب رسول‌الله‌(صلی الله علیه وآله) ممکن نباشد.
فتنه‌ دوم داستان «مَسیلمه کذّاب» می‌باشد، وی از اهالی نجد بود که خود را به دروغ پیامبر می‌خواند و باعث کشتار عده زیادی شد و سومین آنها هم ظهور و بروز وهابیت و همچنین آل سعود هستند که از نجد سرچشمه گرفته‌اند و تاکنون اثرات تخریبی و ویران گری بر عقاید و افکار اسلامی داشته‌اند.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۲۰
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی