تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

سرویس جهان مشرق - اواخر بهار سال ۹۳، گروه تروریستی «داعش» در اوج قدرت و البته با خیانت برخی نیروها به واسطه خلاء قدرت به وجود آمده، توانست شهر موصل، مرکز استان نینوا و دومین شهر بزرگ عراق را به اشغال خود درآورد.

در آن زمان، مساحتی وسیعی در خاک سوریه از مرزهای شمالی (استان حلب) تا مرزهای جنوبی (استان های دیرالزور و حمص) به اشغال گروه تروریستی داعش درآمده بود و رسیدن به بغداد و تشکیل دولت عراق و شام، در دستور کار بود.
اشغال شهر موصل، گام نخست تروریست‌های داعش برای پیشروی به سوی سایر استان های عراق بود و آنان در مدت زمانی اندک توانستند بخش های وسیعی از استان های «الانبار، صلاح الدین، کرکوک و دیاله» را به اشغال خود درآورند.

تروریست های داعش دربازه زمانی یک ماهه توانستند فاصله ۴۶۵ کیلومتری خود را با پایتخت عراق به ۶۵ کیلومتر کاهش دهند اما با ابتکار عمل و نقش افرینی های نیروهای جبهه مقاومت پیشروی تروریست ها در اوایل پاییز ماه سال ۹۳ متوقف شد تا فرصت لازم برای انسجام دوباره نیروهای عراقی فراهم شود.

** برای مشاهده جزییات بیشتر و اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید**

پس از تشکیل و ساماندهی نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) و بازگشت آرامش به ساختارهای ارتش عراق، عملیات‌های پاکسازی مناطق مختلف اشغالی در دستور کار قرار گرفت.
پاکسازی منطقه راهبردی جرف الصخر، شکست حصر شهر آمرلی، آزادسازی بخش های وسیعی از استان صلاح الدین و شهر تکریت، بازپس گیری مناطق اشغالی در استان های کرکوک، اربیل و دیاله نتیجه دو سال عملیات سنگین بود که منجر شد نیروهای عراقی به مرزهای جنوبی استان نینوا نزدیک شوند.

با وجود کارشکنی های دولت آمریکا در نهایت اواخر مهرماه سال گذشته (۱۳۹۵) آزادسازی، پایتخت خود خوانده گروه تروریستی داعش در شمال عراق در دستور کار قرار گرفت و نیروهای ارتش و بسیج مردمی به سوی شهر موصل حرکت کردند.

عملیات موصل

در مرحله نخست عملیات، نیروهای عراقی از محورهای شرق، شمال شرق و جنوب شرق به سوی شرق شهر موصل پیشروی کردند. این عملیات با محوریت ارتش عراق، نیروهای مبارزه با تروریسم، پلیس فدرال، پیشمرگه و مشارکت هوایی ائتلاف غرب آغاز شد.

ادامه در لینک زیر 

http://www.mashreghnews.ir/news/744241/%D8%B9%

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۱۳
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی