تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) اسلام را دین فطرت، خداطلبی و خداخواهی خواند و گفت: جامعیت و ویژگی این دین، اوصاف نیکوی و پسندیده پیامبر و آورنده آن است. بی‌گمان دینی که توسط اشرف و اکمل پیامبران حضرت محمد(ص) آمده، سرآمد همه ادیان است. از این رو، قرآن دین مورد قبول خداوند را اسلام معرفی می‌کند.

حجت الاسلام «عباس جعفری فراهانی» اظهار داشت: وقتی وارد مباحث اسلام می‌شویم و مسایل اعتقادی و ایدئولوژیکی را از منظر آیات و روایات بررسی می‌کنیم، در می‌یابیم اسلام به همه ابعاد انسانی توجه دارد. برای مثال در بُعد جهان بینی فارغ از افراط و تفریط به خدا، خود و دیگر مخلوقات می‌نگرد و در بُعد عملی یعنی ایدئولوژی و شریعت و رفتارهای عملی، انسان مکلف، وظایفی بر عهده دارد که در قالب واجب و مستحب، حلال و حرام و مکروه قرار می‌گیرد و البته رفتار صحیح انسان در این زمینه‌ها به شناخت صحیح او باز می‌گردد!

Image result for ‫اسلام‬‎

وی ادامه داد: همه آنچه از باید و نباید برای انسان از جانب خداوند لحاظ شده از توجه او به انسان و ویژگی هایش حکایت دارد؛ نتیجه آنکه در مرحله نخست تعالیم اسلام منطقی و مستدل و در ابعاد نظری و عملی است.

جدا کردن سیره اهل بیت(ع) از پیامبر(ص) اشتباه است

حجت الاسلام جعفری فراهانی با بیان اینکه جدا کردن سیره اهل بیت(ع) از پیامبر(ص) اشتباه بوده و جایز نیست، تصریح کرد: متأسفانه گاه برخی به اشتباه سیره نبوی را از ائمه(ع) جدا می‌کنند، در حالی که آیه تطهیر برای ایشان و اهل بیت(ع) نازل شده است. وقتی سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را بررسی می‌کنیم، در می‌یابیم رسول خدا(ص) فرموده اند: حضرت محمد(صلى الله علیه وآله) فرموده اند: «بُعثت بالحنیفیةِ السمحة السهلة» [بحارالانوار، ج 72، ص 234 و فروع کافى، ج 5، ص 494.] یعنی؛ من بر شریعت راحت و آسان مبعوث شده ام»؛ این یعنی دینی که ایشان برای مردم می‌آورد دین جامع و کاملی است که بسیاری از سختی های امت‌های پیشین را ندارد. البته ممکن است برخى با استفاده از این روایت، اسلام را مطلقاً دین تساهل و تسامح معرفى نمایند; امّا باید توجّه داشت که تساهل در فرهنگ غرب ـ با توجّه به مبانى نظرى آن ـ به معناى عدم مداخله در عقاید و رفتار دیگران است و تنها حدّ مجاز آن این است که این عقاید یا رفتار، آسیب و زیانى براى جامعه داشته باشد.

وی با اشاره به نگاه حضرت رسول(ص) به میزان و شدت عبادات گفت: وقتی عده ای نزد ایشان آمده و از عبادت افزون همسرانشان که مانع از رسیدگی آن‌ها به امور منزل می‌شود، گلایه می‌کنند، حضرت(ص) برافروخته شده و مردم را از گرفتاری در دام رُهبانیت بر حذر می‌دارند و می‌فرمایند: «نباید دچار رهبانیت شوید، ... من در خانواده هم نماز می‌خوانم و هم با آن‌ها در ارتباطم؛ هر کس مرا دوست دارد باید مانند من رفتار کند.»

حجت الاسلام جعفری فراهانی با بیان اینکه دوران 23 ساله نبوت پیامبر اکرم(ص) نشان می‌دهد اسلام نه دین رهبانیت است نه خشونت، ابراز داشت: خداوند برای نیازهای گوناگون انسان، راه هایی را در نظر دارد حتی غضب را برای موقعیت های خاص او قرار داده تا انسان طبیعی و بر اساس فطرت حنفی خویش عمل کند. همچنین، در تعاملات اجتماعی نیز انسان‌ها موظفند بر اساس شریعت سهله و سمحه رفتار کنند، یعنی جایی که ضرورت دارد باید با سهولت و گشادگی رفتار کنند نه قبض، چنانکه خداوند در قرآن تصریح می‌کند اگر پیامبر(ص) سخت دل و خشن بود، مردم از پیرامون ایشان پراکنده می‌شدند.

 ائمه(ع) تجلی حقیقی رأفت و رحمت

کارشناس تاریخ اسلام و سیره معصومان(ع)، سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) را تجلی حقیقی رأفت خواند و ادامه داد: برای همین است که تاکید می‌شود آن‌ها که تریبون دین دارند، باید بر اساس رأفت و رحمت رفتار کنند تا چهره رحمانی آن از پس نقاب خشونتی که می‌کوشد با زور بر رخ آن بنشیند، مشخص و زمینه های جذب به اسلام فراهم و هموار شود.

به گفته وی، رفتار سیدالشهدا(ع) در کربلا تجلی این رأفت است، ایشان به دلیل قرار گرفتن در زمانی که یزید حاکم جامعه اسلامی بود و به کوچک‌ترین امور دینی عمل نمی‌کرد، در حالی که بر کرسی نبوی تکیه زده بود، ناچار به جنگ تحمیلی تن دادند و اگرچه ظاهر این واقعه خشونت آمیز است، اما این خشونت توسط دشمن به ایشان تحمیل شد. یا صلح امام مجتبی(ع) با معاویه که به تعبیر مقام معظم رهبری بزرگ‌ترین «نرمش قهرمانانه» تاریخ است نیز راهی مسالمت آمیز برای حفظ و بقای اسلام بود.

جعفری فراهانی ادامه داد: تداوم این بقا و نمایش چهره اسلام ناب، وظیفه خاص ائمه(ع) از امیرمومنان(ع) تا حضرت حجت(عج) بوده و هست و برای همین است که به اراده الهی، امام عصر(عج) در پس پرده غیبت قرار گرفته اند.

دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) در پاسخ به این پرسش که آیا در تعالیم اسلام و سیره معصومان(ع) آموزه ای مبنی بر تکفیر و انتحار وجود دارد، گفت: باید توجه داشت تکفیر از واژه کفر می‌آید و معنای متهم کردن دیگران به چیزی که اعتقاد آن‌ها نیست را می‌دهد (البته ممکن است چنین هم باشد، اما در رابطه با داعش تهمت زدن به مسلمانان است)؛ بنابراین، تکفیر در اسلام صحیح بدان معنا که شهادت دهندگان به توحید و نبوت حضرت رسول(ص) را به کفر متهم کنیم، نداریم و در سیره معصومان(ع) نیز از آن اثری نمی‌بینیم.

اسلام  و  تکفیر              

وی تکفیر را در شرایط کنونی زمینه سود بردن کافران حقیقی معرفی و تصریح کرد: امروزه برخی فرقه‌های در ظاهر، اسلامی گروه هایی از مسلمانان را به کفر متهم می‌کنند که بدون تردید عمل ناروایی است و دشمن از آن بهره می‌برد، البته این همان کاری است که وهابیت از بدو پیدایش انجام داده و جنایت های بسیاری را بر اسلام و مسلمانان روا داشته است. جالب آنکه در این میان غرب و یهود به عنوان کافران و مشرکان واقعی رسانه و سلاح در اختیار تکفیری‌ها قرار داده و در عراق، لبنان، یمن و ... کودک و بزرگ را به خاک و خون می‌کشند.

Image result for ‫اسلام‬‎

حجت الاسلام فراهانی با بیان اینکه جنایت‌های «داعش» روی حجّاج بن یوسف‌ها و هیتلرها را سفید کرده است، تأکید کرد: اسلام با این درجه از رأفت و رحمت، هرگز جایی برای تکفیر ندارد که عده ای به ادعای نوع ناب آن، بخواهند دیگران را تکفیر کرده و به نام اسلام دست به عملیات های انتحاری بزنند.

این کارشناس مذاهب اسلامی، درباره چگونگی نمایش رأفت اسلامی به جای چهره خشنی که امثال داعش درصدد نشان دادن آن از اسلام هستند، بیان کرد: بخشی از این فرآیند به علما باز می‌گردد، یعنی علمای اسلام اعم از شیعه و سنی که تکفیر را قبول ندارند باید در کشورهای مختلف وارد میدان شوند و اجازه ندهند عده ای به نام اسلام به این دین رحمانی ضربه بزنند؛ اکنون برهه ای خاص از تاریخ اسلام است که باید علما با هر وسیله ای علیه آنچه در لباس تکفیر به نام اسلام در جهان ریشه می‌دواند و انگشت اتهام را به سمت اسلام ناب می‌گیرد، مبارزه کنند.

رسانه‌ها رسالت بزرگی دارند

وی با بیان اینکه توان رسانه‌ها باید بر نمایش «رحمانیت اسلام» متمرکز شود، افزود: رسانه‌ها باید به میدان آمده و با استفاده از ابزارهایی مانند نظر کارشناسان و صاحب نظران، تولید فیلم و سریال و ... نگاه مردم را درباره اسلام ناب، تصحیح کرده و جهت دهند و نگذارند اعمال افراطیون به اسم اسلام واقعی تمام شود، زیرا بخشی از رفتارهای این‌ها به ما نشان داده نمی‌شود تا اذهان عمومی متشنج نشود، اما عمق جنایات آن‌ها انسانیت و اخلاق را زیر پا می‌گذارد و تأثیر منفی بسیار دارد، پس رسانه‌ها در این باره رسالتی بزرگ دارند.

حجت الاسلام جعفری فراهانی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان‌ها و مراکز بین المللی مانند سازمان ملل متحد و جوامع حقوق بشری در این باره وظیفه دارند و باید مانع چنین جنایاتی علیه بشریت شوند تا در نهایت اقشار مختلف مردم متأثر شده و با تنفری عمومی به مقابله با جریان های تکفیری بپردازند، هر چند ممکن است در این مسیر سختی‌هایی بویژه برای علما و اندیشمندان وجود داشته باشد.

لینک اصلی

http://fa.abna24.com/cultural/interview/archive/2017/02/14/715886/story.html

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۲۸
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی