تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

کتاب «داعش؛ بررسی انتقادی تاریخ و افکار» نوشته محمد ابراهیم نژاد با همکاری حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان از سوی انتشارات دار الإعلام لمدرسة اهل‌البیت(علیهم‌السلام) به چاپ چهارم رسید. بر اساس این گزارش، این کتاب از یک دیباچه و مقدمه و 28 عنوان تشکیل شده است.

داعش: بررسی انتقادی تاریخ و افکار

مهم‌ترین این عناوین بدین شرح است: ابومصعب زرقاوی کیست؟، ورود زرقاوی به عراق و حمله آمریکا به آن، تأسیس القاعده عراق و فجایع آن، رهبری ابوبکر بغدادی، جنگ در سوریه و تأسیس داعش، اعلان خلافت از سوی داعش، دلایل خلافت بغدادی از سوی داعش، واکنش به خلافت ابوبکر بغدادی، یاران اروپایی داعش، منابع مالی داعش، بیانیه دولت اسلامی عراق، موضع داعش در قبال شیعیان و ایران، موضع داعش درباره مسیحیان، موضع داعش در قبال کردها و تحلیلی بر مواضع داعش.

در مقدمه این کتاب می‌خوانید: با حمله آمریکا به عراق در سال 2003 به بهانه مبارزه با تروریسم، شاخه القاعده در عراق به رهبری ابومصعب زرقاوی فعال شد و عملیات انتحاری بسیاری در آن‌جا به وقوع پیوست.

بمب‌گذاری در اماکن عمومی، قتل و خشونت به اسم اسلام و مبارزه با آمریکا، از مهم‌ترین فعالیت‌های شاخه‌ القاعده در عراق بود. ابومصعب زرقاوی از 2003 تا 2006، رهبر القاعده بود و عدو قریب(دشمن اصلی) خود را شیعیان می‌دانست و مهم‌ترین هدف خود را مبارزه با دولت شیعی عراق معرفی کرده بود.

وی در سال 2006 در بمباران مواضع القاعده کشته شد. چند ماه بعد از کشته شدن او، القاعده عراق به دولت اسلامی عراق تبدیل شد و ابوعمر بغدادی رهبری این گروه را به‌ عهده گرفت؛ اما با تدوین قانون اساسی و بهبود وضعیت سیاسی عراق و فقدان رهبری کاریزما، مثل زرقاوی، فعالیت‌های القاعده عراق کمرنگ شد تا این‌که در سال 2010 با کشته شدن ابوعمر و روی کار آمدن ابوبکر بغدادی و هم‌زمان شدن آن با جنگ داخلی سوریه، زمینه فعالی‌های تروریستی این گروه گسترش یافت.

با فتوای جهاد ایمن الظواهری القاعده مبنی بر حضور القاعده در سوریه و همچنین تبلیغات و کمک غرب و برخی از کشور‌های منطقه باعث شد القاعده عراق به سوریه عزیمت کرده، مناطق شرقی و شمالی سوریه از جمله شهر رقّه را به تصرف درآورد و اقتدار دولت قانونی بشار اسد بر این مناطق را تضعیف کند.

گفتنی است، کتاب «داعش؛ بررسی انتقادی تاریخ و افکار» نوشته محمد ابراهیم نژاد با همکاری حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان با شمارگان 5000نسخه و قیمت 4000 تومان در 84 صفحه از سوی انتشارات دارالإعلام لمدرسة اهل‌البیت(علیهم‌السلام) به چاپ چهارم رسید.

ادامه در لینک اصلی

http://www.rasanews.ir/detail/News/480152/52

http://ketab.ir/modules.php?name=News&op=pirbook&bcode=1926467

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۲۴
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی