تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

حضرت آیت الله شیخ محسن اراکی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شامگاه پنجشنبه نهم دی 1395 در مراسمی که به مناسبت سالروز حماسه 9 دی در مسجد الزهرا(س) اراک برگزار شد با اشاره اینکه به فتنه 88 جریانی نبود که برای نخستین بار در تاریخ اسلام و در تاریخ دین مداری و تشیع اتفاق افتاده باشد، اظهار داشت: ما نظیر این جریان را در طول تاریخ داشته ایم، هم چنان که پیچیده ترین فتنه ها بعد از رحلت رسول اکرم(ص) رخ داد و در مقاطع متعددی از تاریخ اهل بیت(ع) نیز فتنه هایی رخ داد که آنچه بشریت امروز از ستم سلطه مستکبران می کشد نتیجه همان فتنه ها است.

سخنرانی آیت الله اراکی در مسجد الزهرای اراک به مناسبت سالگرد حماسۀ 9 دی

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در دوران پیامبر حقیقت و جایگاه امیرمؤمنان آن چنان تبیین شده بود که برای کسی جای تردید وجود نداشت و موج هجومی که بعد از قتل خلیفه سوم به خانه حضرت صورت گرفت به دلیل فعالیت های 30 ساله ایشان نبود بلکه به دلیل کارهایی بود که در دوران رسول اکرم(ص) کرده بود ولی همان فتنه در امت اسلامی بود که نگذاشت جامعه رنگ رهبری بزرگ را به خود ببیند.

وی خاطرنشان کرد: در قرآن اشاره به این جریان شده است؛ هم اشاره به فتنه بعد از رحلت پیامبر و هم اشاره به بازگشت به درخانه رسول اکرم که خداوند می فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِیُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا»؛ همه پیامبران برای فرانروایی سیاسی جوامع ارسال شده اند و اگر جامعه مسلم دچار ظلم اجتماعی شد به دلیل خروج از فرمان رهبری است.

حضرت آیت الله اراکی با بیان اینکه بزرگترین نعمت های الهی در پرتو اطاعت از رهبری الهی به ثمر می رسد، یادآور شد: طبق آیات قرآن اگر اطاعت از این رهبر صورت گرفت برکات آسمان ها و زمین بر روی انسان ها نازل می شود و اینکه ما تأکید داریم راه حل مشکلات جامعه در گرو اطاعت از فرمان رهبری است و مسؤولان کشور و متصدیان نظام به این مسأله توجه داشته باشند به همین دلیل است.

وی تصریح کرد: مسؤولان جامعه به سخنان رهبری توجه کنند و بداند مشکلات برطرف می شود و اگر مشکل حل نشد بعدا اعتراض کنند، نه اینکه بجای راه حل اصلی، امید به دیگری داشته باشند؛ ما باید چقدر عبرت بگیریم؟ مگر کشورهایی که همه چیز خود را به دست آمریکا سپردند به کجا رسیدند؟

استاد درس خارج حوزه علمیه فتنه 88 را نتیجه خروج از فرمان رهبری دانست و تأکید کرد: در تاریخ انبیاء یکی از فتنه هایی که جوامع را به خاک سیاه کشاند همین خروج از فرمان انبیاء الهی و پیروی از فرعونیان بوده است که برای نیافتادن دوباره در این دام باید اطاعت محض از دستورات ولی فقیه سرلوحه کار مسؤولان و مردم کشور قرار بگیرد و البته باید به گونه ای از رهبری اطاعت کنیم که ایشان گلایه مندی نداشته باشند.

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری یکی از مشکلات اساسی امروز را عدم موفقیت در اجرای احکام اسلامی در جامعه دانست و تصریح کرد: ولایت یعنی اینکه  تصمیم گیری برای مردم نیاز به تقوا دارد، از این رو باید تقوا در تمام جامعه به ویژه در سطوح مدیریتی نهادینه شود.  

حضرت آیت الله اراکی اظهار داشت: اصول اساسی بصیرت در مدیریت نظام شامل پایبندی به فرمان رهبری، سخت گیری در اجرای موازین شرعی به ویژه در سیستم مدیریتی، خوش بین نبودن به دشمن، عدم رعایت پیمان با دشمن زمانی که دشمن پیمان شکنی می کند و سر پیمان با خدا و رسول خدا و رهبری ماندن می شود.

وی ادامه داد: امروز پرچم دفاع از دین خدا در هر نقطه ای از این دنیا که به اهتزاز درآمده، موهون فداکاری و درایت امام راحل، مقام معظم رهبری، شهدا و خانواده های شهدا است و به همین دلیل هم در دنیا در حال حاضر موجی از بسیجیان انقلابی در حال توسعه است که همگی مطیع رهبری هستند.      

حضرت آیت الله اراکی یادآور شد: اگر انسان دچار فتنه نشود خود می تواند حق را تشخیص بدهد چرا که برای تشخیص حق از باطل استدلال های بسیار روشنی وجود دارد مثلا اینکه اسرائیل در حق مسلمانان جنایت می کند نیاز به علم زیادی ندارد و فقط کافی است کمی فهم وجود داشته باشد تا به این نکته پی ببرند.

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم فرموده است صاحبان خرد می توانند حق را تشخیص بدهند، ابراز کرد: تحت هیچ شرایطی نباید میثاق با خداوند، رسول خدا(ص) و حضرت علی(ع) و رهبری شکسته شود و باید با پایداری به این میثاق به بصیرت الهی تعمیق بخشیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع افراد باید هرگز نسبت به دشمنان خوش بین نباشند، تقوا و رعایت موازین الهی در جامعه نهادینه شود، به فرمان رهبری پایبند باشیم و با ترس از خدا از ایجاد فتنه و شکاف در جامعه جلوگیری کنیم.

لینک اصلی

http://www.mohsenaraki.com

http://www.taghribnews.com/vdcdjk0xsyt0ks6.2a2y.html

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۱۱
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی