تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

 آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی در نشستی که با محوریت «فرقه های انحرافی در دین اسلام» ویژهزائران عرب‌زبان حرم مطهر رضوی به زبان عربی برگزار شد، اظهار کرد: زیدیان ریشه‌ای از شیعیان هستند که 4 امامی بوده و آنان بر این اصل معتقدند که باید با شمشیر بجنگند و نهی‌از منکر با زبان و بیان کافی نیست.

وی عنوان کرد: آنان بر این باورند که ائمه اطهار(ع) باید با شمشیر جنگیده و بدین‌ترتیب بتوانند در راستای برپایی اصول و قواعد دینی در جامعه گام گذارند.

یوسفی غروی ادامه داد: نسل ائمه اطهار(ع) به امام حسن(ع) و نیز امام حسین(ع) می رسد و آنان تلاش دارند تا با ریشه گرفتن از این خاندان امامت، دین اسلام را حفظ کنند.

استاد حوزه علمیه قم و کارشناس تاریخ اسلام اظهار کرد: از نظر زیدیون ائمه ما پیشوایان دانش و علم بوده و ائمه جنگ نیستند درحالی‌که زیدیه خودشان را از ائمه اطهار(ع) متمایز می‌دانستند.

وی با اشاره به کتاب عیون اخبار الرضا و دلایل نامبرده در این کتاب برای امامت ادامه داد: زید بنده‌ای از بندگان الهی بوده و توانایی این را ندارد که به امامت منسوب شود، بلکه ایشان باید امامت را به امام محمد باقر(ع) و امام صادق(ع) رساند و تلاش کند تا این امانت الهی را به آنان اعطاء کند.

استاد حوزه و دانشگاه جنبش اسماعیلیان را همانند جنبش زیدیان دانست و بیان کرد: اسماعیلیان نیز فرزندان امام صادق(ع) بوده که همانند زیدیون جنبشی بدین صورت داشته و تلاش داشتند تا در راستای اهداف خویش فعالیت کنند.

وی اظهار کرد: اسماعیلیان بر این باورند که امامت از امام صادق(ع) به اسماعیل پسر ایشان رسیده و امامت حق آنان است بدین‌ترتیب دولتی در قاهره بنیان نهادند.

وی ادامه داد: علویان در ترکیه بقایی از اسماعیلیان بوده که به دلیل ترس از شرایط اسماعیلیان و ایجاد خطرات گوناگون برای آنان به علویان تغییر نام داده‌اند.

وی افزود: علویان در ترکیه منحرفان در دین الهی بوده، آنان در حالی‌که اسماعیلیه هستند، ادعای علویه بودن کرده و بر این امر پایبند می‌باشند.

لازم به یادآوری است؛ این همایش از سوی مدیریت امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی با حضور زائران عرب‌زبان برپا شد.

لینک اصلی

http://news.aqr.ir

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۰۴
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی