تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

 دو تن از علمای شیعه نیجریه صبح امروز شنبه دوم مهرماه 1395 با آیت الله شیخ جواد مروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گزارشی را از وضعیت شیعیان کشورشان ارائه کردند.

آیت الله جواد مروی، دشمن شناسی و هوش سیاسی را دو صفت بارز مسلمانان نیجریه دانست و تصریح کرد: در موسم حج شیعیان و اهل تسنن بسیاری از کشور نیجریه به بعثه مقام معظم رهبری می‎آیند و هنگامی که با آنان به گفت‎وگو می‎نشینیم در می یابیم که مسلمانان این کشور از هوش بالایی برخوردار هستند واقبال شان به سمت تشیع بسیار است.

وی انفتاح باب اجتهاد را از شعارهای مکتب تشیع خواند و گفت: انفتاح باب اجتهاد از مسائلی است که علمای گذشته نیز به آن اذعان داشته‎اند و این بدان معناست که ما اختلاف دیدگاه و سلیقه را می‎پذیریم بر همین اساس مشاهده می‎کنیم که باوجود اختلاف‎های بسیار در میان علما و شیعیان نزاع و درگیری بسیار کمی وجود دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اهل تسنن به علت عدم قبول انفتاح باب اجتهاد برای کوچک ترین مسأله‎ای به شدت با یکدیگر درگیر می‎شوند.

وی مشورت و همفکری را از مسائل رایج در میان شیعیان دانست و اظهار داشت: ما نمی‎گوییم که باید یک حرف باشد بلکه سلیقه‎ها و دیدگاه‎ها مختلف بوده اما نکته بسیار مهم عدم بازی در زمین دشمن است. دشمن نباید از اختلاف سلیقه میان ما سوء استفاده کند و به ما ضربه بزند. ما در زمانی که می‎بینیم مذهب تشیع در حال ضربه خوردن است باید از دیدگاه و نظر خود عقب نشینی کنیم.

آیت الله مروی اختلاف سلیقه در جامعه بزرگی مانند نیجریه را امری بدیهی خواند و تصریح کرد: عربستان از همه امکانات برای اختلاف بین شیعیان و ضربه زدن به تشیع استفاده می‎کند بر این اساس علمای شیعه باید هوشیار و زیرک باشند و اجازه ندهند که دشمنان از آنان سوء استفاده کنند.

وی با بیان این که امام خمینی (ره) با هوشیاری و زیرکی، به دشمنان اجازه اختلاف میان شیعیان در دوران قبل از انقلاب را نمیداد، خاطرنشان کرد: بسیار از اختلافات با نشست و گفت‎وگو قابل حل شدن است. امام خمینی (ره) توصیه می‎کرد که هر چند وقت یک بار علما دور هم جمع شوند و حداقل یک چای با یکدیگر بنوشند زیرا با چنین کاری اختلافات به شدت کاهش پیدا می‎کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر با گفت‎وگو مشکلات حل نشد باید به مرجع و حکم مراجع کرد؛ در دوران کنونی این مرجع حل اختلافات می‎تواند جمهوری اسلامی ایران باشد.

لینک اصلی

http://www.rasanews.ir/detail/News/451336/14

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۰۳
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی