تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی


 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله "محسن اراکی" دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی سخنانی در همایش "انقلاب و روحانیت" که به مناسبت دهه مبارک فجر در سالن اجتماعات حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مهم ترین محورهای اندیشه امام خمینی(ره) که در آثار وی بر آن تأکید شده، این است که اسلام چیزی جز حکومت و سیاست نیست و همه احکام اسلامی اعم از عبادات، معاملات، حدود، اخلاقیات و ... از قوانین این حکومت هستند. 

وی افزود: این نگاه امام راحل به اسلام، نگاه بنیادین است و فرق اساسی بین اسلامی که انقلاب اسلامی معرفی می‌کند با اسلام های تحریف و تزویر شده و مورد نفوذ قرار گرفته در همین نکته است. 
  
دبیرکل مجمع جهانی تقریب با طرح سوال اسلام چیست؟ خاطرنشان کرد: بسیاری معتقدند که دین اسلام مجموعه ای از عبادات است که فقط انسان را به بهشت می‌برد، دین هیچ نقشی در زندگی بشریت ندارد و انسان در این دنیا هر سیاستی را اجرا کند و یا زیر چتر هر مکتبی برود اشکالی ندارد فقط باید نماز بخواند و روزه بگیرد اما آنچه امام راحل مطرح کردند و از ضروریات دین اسلام که تمام آیات و روایات نیز بر آن تأکید دارند این است که اسلام آمده تا زندگی انسانها را مدیریت کند. 

آیت الله اراکی با بیان اینکه مدیران این زندگی نیز کسانی هستند که عالمان و عاملان به این دین هستند، اظهار داشت: مقوله اینکه اسلام برای مدیریت آمده و همچنین مدیریت این زندگی بر عهده عالمان به این دین و عاملان آن است از هم جدا شدنی نیستند و رابطه مستحکمی بین آنها وجود دارد، لذا اینجاست که مسئله ولایت فقیه به خوبی ادراک می شود. 

وی با بیان اینکه موضوع ولایت فقیه از بیّنات دینی است، افزود: ولایت فقیه مسئله‌ای نیست که امام راحل آن‌را ابداع کرده باشد؛ بلکه از بدیهیات دین اسلام است که حتی فقهای غیر شیعه نیز به این مسئله اعتقاد دارند. 

آیت الله اراکی گفت: میان فقهای اهل سنت و تشیع پیرامون اینکه آن کسی که شایستگی مدیریت جامعه اسلامی را دارد باید فقاهت داشته باشد، عادل باشد و به اسلام عمل کند اختلافی وجود ندارد. اگر به منابع اهل سنت مراجعه کنیم می بینیم که آنها نیز همین شرایط را برای رهبر جامعه اسلامی قائل هستند. 

وی افزود: پیرامون اینکه شایستگی حکومت بر جامعه اسلامی از آن چه کسی باشد بین شیعیان و اهل سنت اختلاف نیست؛ بنابراین ویژگی فقیه بودن و امانت‌دار بودن رهبری جامعه اسلامی یک اصل مشترک است. 

آیت الله اراکی با بیان اینکه دین اسلام دین عدل است، اظهار داشت: مأموریت رسول اکرم (ص) اقامه عدل در جامعه بشر است و اقامه عدل یعنی اقامه قانون. 

وی افزود: اختلاف ما با مکتب‌های غیر الهی در این نیست که عدل اقامه نشود بلکه اختلاف ما با سایر مکاتب در دو چیز است اول اینکه عدل چیست و دوم اینکه برای اجرای عدل از چه سیستم حکومتی باید پیروی کرد. 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب گفت: بر اساس دین اسلام، عدل آن چیزی است که خداوند بدان دستور می دهد یعنی منبع، مرکز و خاستگاه عدل در جهان هستی وجود مقدس خدای متعال است؛ زیرا او ذاتا عدل است. 

 وی افزود: بنابراین کسی که خدا را می پذیرد نمی‌تواند به این اصل مهم ایمان نداشته باشد. در مکاتب همه انبیاء و در وجود همه انسان‌هایی که به خدا ایمان دارند این یک اصل پذیرفته شده است که اولا خدا عدل است و دوم اینکه کسانی که برای اجرای عدل فرستاده شده اند همان انبیاء الهی هستند. 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: پیامبران الهی هم پیام‌آور عدل و هم اینکه عدل شناس بودند، بنابراین پیامبران امانت‌دار عدل الهی چه در مرحله ارائه و چه در مرحله تبیین و چه در مرحله اجرای آن هستند. 

وی افزود: فقیه عادل کسی است که هم در فهم عدل الهی امانت دار است و هم اینکه در تعلیم، تبیین و اجرای این عدل نیز امین است. 

*****************

به مناسبت اعلام نامزدی مجلس خبرگان رهبری از استان مرکزی

مسئله ولایت فقیه از بدیهیات دین اسلام است/هویت انقلاب اسلامی هویت نفی طاغوت است

دانلود

http://www.mizanonline.ir/fa/news/133290


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۲۵
عباس جعفری (فراهانی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی