تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان

تاریخ اسلام و تشیع
تاریخ اسلام و معاصر ایران و جهان
.....
بایگانی
پیوندها
طبقه بندی موضوعی

از نمونه های سبک زندگی اهل بیت(ع)، مسئله امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و شهادت، کمک و خیرخواهی، رسیدگی به محرومان، رعایت اعتدال و میانه روی و دستور به رعایت حجاب زنان مسلمان می باشد. 

3415_gap.jpg

حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، در باره چگونگی ویژگی های سبک زندگی فرد مسلمان گفت: غربی ها تلاش می کنند، فِرق و مذاهب دیگر از جمله یهودیان و مسیحیان را از اسلام دور کنند با این بهانه که رفتارهای ناهنجار در زندگی مسلمانان به چشم می خورد که خشونت های وهابیت از جمله آن هاست. این خطر بزرگی است که وهابیون به نفع دشمن عمل کرده و در پی آن تنفر از اسلام را میان مردم جهان ایجاد می کنند؛ جنایات آنها در پاکستان، مصر و سوریه، پروژه اسلام هراسی غرب را پیش می برد. 
 
وی اظهار کرد: ما باید برای درک رفتار و سبک زندگی حقیقی فرد مسلمان به قرآن که مهم ترین منبع است، مراجعه کنیم. دومین منبع روایات صحیحی است که از ناحیه پیامبر(ص) و جانشینان او ائمه معصومین (ع) رسیده است. منبع سوم عقل است که خداوند در وجود هر فردی قرار داده و در گام بعدی اجماع، یعنی اتفاق نظر عالمان دینی بر یک مساله. 
 
حجت الاسلام جعفری فراهانی ادامه داد: از حاصل این منابع می توان سبک زندگی فرد مسلمان را استخراج کرد. به قرآن که مراجعه می کنیم می بینیم آیات متعددی بیان می کند: « الذین آمنوا و عملوا الصالحات...» کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، این ها اهل بهشت و سعادت هستند. 
 
این پژوهشگر در تبیین عمل صالح تصریح کرد: روایات و آیات دیگری نیز معنای عمل صالح را تعریف می کند. عمل صالح عبادت خدا و تواضع در برابر او است. همین نماز نشانه ای از رفتار صحیح یک مسلمان واقعی است. بحث دیگر صبر و بردباری است که در آیات مختلف ذکر شده و مفهوم آن این است که فرد با دیدن حوادث و رویدادهای زندگی به اصطلاح از کوره در نرود و رفتار صحیح و منطقی را در برابر آن اتفاق از خود نشان دهد. 
 
وی تاکید کرد: از نمونه های سبک زندگی اهل بیت(ع)، مسئله امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و شهادت، کمک و خیرخواهی، رسیدگی به محرومان، رعایت اعتدال و میانه روی و رعایت حجاب زنان مسلمان می باشد. زنان برای اینکه بتوانند در جامعه رفتارهای شایسته داشته باشند باید حجاب را رعایت کنند. در دستورات فقهی محدوده حجاب تعریف شده و کمتر و بیشتر آن انسان را از حالت تعادل خارج می کند. 
 
حجت الاسلام جعفری فراهانی با بیان اینکه یکی از دستورات قرآن رعایت اعتدال در زندگی است، عنوان کرد: لذا زن های بی حجاب و بد حجاب به اعتدال جامعه ضربه می زنند. در زندگی غیر مسلمانان اشکال بی حجابی فراوان دیده می شود که به حرمت زن لطمه می زند. از طرف دیگر افراط در حجاب نیز خروج از اعتدال است. زن برای معاشرت در جامعه چاره ای ندارند جز اینکه صورت او پیدا باشد و بتواند ببیند و راه برود. 
 
وی افزود: بنابر این کسانی که از اعتدال خارج شده اند نیز دست آویزی برای غربی هاست که اسلام را به گونه ای نشان دهند که مردم دنیا از آن وحشت کرده و از اسلام فرار کنند!. این در حالی است که خداوند به اندازه ای روش های منطقی برای بشر قرار داده که اگر به آن ها عمل کنیم به زندگی سعادت مندانه و منطقی می رسیم و پاسخی می شود به این حرف دشمن که می خواهند مسلمانان را غیر معتدل نشان دهند. 
 
حجت الاسلام جعفری فراهانی در باره تاثیر این افراط و تفریط ها بر جریان اسلام هراسی و سوء استفاده دشمن از آن ابراز کرد: دشمنان از قدیم الأیام دنبال این مساله بودند. چرا که شناخت دقیق به اسلام نداشته و به فلسفه احکام آشنایی ندارند. برای همین دچار انحراف می شوند. از جمله اینکه بحث اسلام هراسی را برای رسیدن به اهداف خود مطرح می کنند. 
 
وی تاکید کرد: این موضوع به ضرر جامعه اسلامی است. شیوه هایی که دشمن به کار می گیرند تبلیغ علیه اسلام است. یکی از همین شیوه ها مساله خشونت در میان مسلمانان است. متاسفانه برخی از مسلمانان همچون وهابیت با رفتارهای ناشایست و ظلم و ستم به دیگر فرق و مذاهب، خشونت از خود نشان می دهند و به این مساله دامن می زنند. در حالی که خداوند می فرماید: «... اُدع إلی سَبیل رِبّک ِبالحکمة و المَوعِظَة الحَسَنة وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ ...». [آیه 125 سوره مبارکه نحل]. 
 
این پژوهشگر با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) با رفتار شایسته خود افراد را از دیگر ادیان به اسلام جذب می کردند، گفت: رفتار خشونت آمیز در دین اسلام اصلاً جایز نیست . از نظر وهابیون اعتقاداتی همچون توسل، زیارت، احترام به مقابره متبرکه شرک است و هر فرد معتقد به این مسائل از دین خارج و کافر است. این رفتار ناشایستی است که ما اصلاً در تعالیم اسلام نداریم؛ رفتار پیامبر(ص) و ائمه(ع) بر پایه دوستی و صلح است و مناظرات آنان در کتاب «الإحتجاج ... تألیف مرحوم شیخ طبَرسی (ره)» جمع شده که اثر بسیار جالبی است. 
 
وی ادامه داد: در این مناظرات شاهدیم ائمه معصومین (ع) با افراد دیگر و مخالفان گفت و گو داشته و هر جا که طرف مقابل مخالفت می کند آنها بی احترامی نکرده و فقط نظر خود را بیان می کنند و پذیرش آن را به طرف مقابل می سپارند. وهابیون با رفتارهای خود مخالفان را به شرک و کفر متهم می کنند که زشت ترین رفتارها است و از این طریق ظلم های زیادی در حق مسلمانان انجام می دهند. 
 
حجت الاسلام جعفری فراهانی در پایان خاطر نشان کرد: همین باعث شده غربی ها نگاهشان به اسلام هراسناک باشد. این خطر بزرگی است که وهابیون به نفع دشمن عمل کرده و در پی آن تنفر از اسلام را میان مردم جهان ایجاد می کنند. اکنون در افغانستان، پاکستان، مصر، سوریه و عراق شاهد این جنایات هستیم!؟. در سوریه وهابیون و طرفداران سلفی به مسلمانان حمله کرده به زن و کودک رحم نمی کنند . این رفتارها به نفع دشمن تمام شده که باید با آن به مبارزه پرداخت. 
 -----------------------------------------------------------------------------------------------------

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۸
عباس جعفری (فراهانی)

اهل بیت(ع) - سبک زندگی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی